De zaak draait om twee chauffeurs, die in dienst zijn geweest van Janssen Transport en Expeditie Bulk uit het Gelderse Wijchen. Ze hebben beiden nog een flinke vordering op hun oud-werkgever. Het gaat om respectievelijk bijna 6.000 en ruim 3.500 euro aan achterstallig loon, vakantiedagen, vakantiegeld, toeslagen en verblijfskosten.
CNV Vakmensen voerde voor de twee chauffeurs een rechtszaak. ‘Die rechtszaak hebben we gewonnen, maar Janssen lapt het vonnis aan z’n laars’, zegt Meijer. ‘Hij betaalt gewoon niet en lijkt er nog mee weg te komen ook.’
Niks te halen
Uit onderzoek van de bond blijkt dat Janssen – waarschijnlijk met opzet – meerdere B.V.’s heeft om zo onder gerechtelijke vonnissen uit te kunnen komen. In Wijchen zijn op hetzelfde adres 4 B.V.’s ondergebracht: Janssen Transport en Expeditie Holding, Janssen Transport en Expeditie Bulk, Janssen Transport en Expeditie Trucking en Janssen Transport en Expeditie. Het personeel is vermoedelijk in een van de ‘lege’ B.V.’s ondergebracht, waar geen kapitaal in zit.
Meijer: ‘De veroordeelde B.V. is leeg, er is niks te halen. We hebben er een deurwaarder op afgestuurd, maar die kan niets doen. Intussen floreren de andere B.V.’s van Janssen. Het is heel frustrerend, maar de chauffeurs blijven op deze manier met lege handen achter.’
Failliet verklaard
De veroordeelde B.V. is inmiddels op 28 september failliet verklaard. ‘We zijn daar blij mee, want anders hadden we als vakbond zelf het faillissement aangevraagd. Van Janssen hebben we namelijk niets te verwachten. En nu de B.V. failliet is, kunnen we de vordering neerleggen bij het UWV en bij de curator die het faillissement afwikkelt. We houden ook de andere bedrijven van Janssen onder de loep, vooral als blijkt dat het werk gewoon doorgaat via een van die andere B.V.’s. We wachten daarom met belangstelling het verslag van de curator af en zullen daarover zonodig vragen stellen.’
Harder optreden
CNV Vakmensen vindt dat werkgevers in de transportbranche en vergunningverstrekker NIWO veel harder op moeten treden tegen misbruik van juridische constructies. Meijer: ‘Deze ondernemers verzieken de branche en zorgen voor oneerlijke concurrentie. Het veroorzaakt veel ellende, in de eerste plaats voor werknemers. En als het UWV de vordering deels overneemt – wat we uiteraard hopen voor de chauffeurs – dan draaien we daar uiteindelijk als maatschappij met z’n allen voor op. Dit soort misstanden moet stoppen. We zullen daarom vaker namen gaan noemen, ook om chauffeurs te waarschuwen en om opdrachtgevers onder druk te zetten dat ze geen zaken moeten doen met dit soort bedrijven.’