#CodeOranje
Onder het genot van glühwein en oliebollen kunnen medewerkers dinsdag hun cao-kerstwens opschrijven en in een kerstboom hangen. Dankzij een sneeuwkanon is een ‘witte Kerst’ gegarandeerd. Ook lanceren de bonden samen met de medewerkers een nieuwe actiehashtag: #CodeOranje. Het is een verwijzing naar de Orange Code, het ING-manifest voor goed werknemerschap: ‘we zijn eerlijk, we zijn oplettend en we zijn verantwoordelijk’. De #CodeOranje moet leiden tot een ING-manifest voor goed werkgeverschap: Maar het is tevens een alarmcode die werknemers afgeven aan het ING-bestuur dat weigert hun collectieve problemen serieus te nemen.
Koopkracht keldert
Duygu Akcay, bestuurder FNV Finance: ‘Terwijl aandeelhouders van ING dankzij de miljarden die de bank de afgelopen maanden voor hen uittrok, dit weekend uitgebreid aan de sappige kerstkalkoen zitten, moeten de bankmedewerkers steeds harder werken om de winst te optimaliseren terwijl hun eigen koopkracht door de enorme inflatie keldert. Veel afdeling hebben door structurele onderbezetting zelfs strikte opdracht geen vrij te nemen de tweede helft van december. Al jaren zien ze hun arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden versoberen en de afgelopen twee jaar hebben ze genoegen moeten nemen met 0% loonstijging.’
Geen waardering
Job Marskamp, onderhandelaar CNV Vakmensen: ‘En als dank voor al dat harde werk en die loyaliteit, gunt ING de medewerkers slechts 3% en blijft benadrukken dat zijn medewerkers wel genoeg verdienen. Dit valt niet goed bij medewerkers; het steekt dat je werkgever wél 1,5 miljard euro uittrekt om eigen aandelen in te kopen, maar de mensen die het geld verdienen in de kou laat staan!’
Winst eerlijker delen
Inge de Vries, bestuurder bij De Unie: ‘Het is een algemene tendens in Nederland dat verbetering van bedrijfsresultaten alleen leiden tot hogere uitkeringen aan aandeelhouders. Werknemers en klanten profiteren daar niet van. Dit is ook het geval bij ING. De medewerkers van ING vinden dat dit anders moet. Goede resultaten moeten eerlijk gedeeld worden.’