Vrouwelijke monteur aan het werk in een autofabriek

‘Vinger aan de pols bij reorganisatie Bosch TT’

Transitie van fossiel naar elektrisch kost 175 werkplekken bij Tilburgse auto-onderdelenfabrikant

CNV Vakmensen is niet verrast over de transitie die auto-onderdelenfabrikant Bosch Transmission Technology uit Tilburg wil gaan maken. Gisteren maakte het bedrijf bekend zijn focus van traditionele verbrandingsmotoren te gaan verleggen naar elektrisch en op waterstof rijden. Dat de bijkomende reorganisatie 175 werkplekken gaat kosten is wel pijnlijk, vindt CNV-onderhandelaar Arjan Huizinga. ‘Daarom houden we het hele proces goed in de gaten’, zegt hij. ‘Als bijvoorbeeld blijkt dat 175 te veel is of als de mensen niet op een nette manier kunnen afvloeien, komen we in actie.’

Gisteren maakte Bosch Transmission Technology bekend de focus van zijn werkzaamheden te gaan verleggen. Het bedrijf heeft zich sinds de jaren ‘80 jaren gespecialiseerd in de massaproductie van hoogwaardige duwbanden voor traditionele verbrandingsmotoren. Die activiteiten wil de directie nu grotendeels gaan onderbrengen bij zijn Vietnamese zusterfabriek in Ho Chi Minh City. In plaats daarvan gaat de Tilburgse fabrikant zich toeleggen op het vervaardigen van dunne metalen componenten voor elektromotoren, waterstof- en brandstofceltechnologieën.

Focuswijziging is logische stap

CNV-bestuurder Arjan Huizinga vindt de focuswijziging van Bosch TT een logische stap. ‘We kregen al eerder signalen dat men de fabriekshal daartoe wil ombouwen’, zegt hij. ‘Sinds gisteren weten we dus dat met de overgang, die in 2025 afgerond moet zijn, ook 175 arbeidsplaatsen verloren gaan. Hoe dat aantal tot stand is gekomen en hoe ze worden verdeeld, of het ook veel uitzendplekken betreft bijvoorbeeld, weet ik nog niet. We gaan daarom op korte termijn in gesprek met onze leden om te horen wat zij vinden en of zij ook denken dat 175 een logisch getal is.’

Doorgaans nette regelingen bij Bosch

‘Daarna willen we zo snel mogelijk om tafel met de werkgever voor een sociaal plan’, vervolgt Huizinga. ‘We kennen Bosch als een net bedrijf dat doorgaans goede arbeidsvoorwaarden heeft. Ik ga er daarom van uit dat ze voor de mensen die hun baan gaan verliezen hele nette regelingen willen afspreken. Zo niet, dan komen we uiteraard in actie. We houden tijdens het hele proces in ieder geval goed vinger aan de pols.’