Een briefje met 9 regels, meer energie wilden de werkgevers kennelijk niet aan hun reactie besteden. In het briefje geven zij aan alleen weer in gesprek te willen, als de bonden onvoorwaardelijk en volledig hun ultimatum en actiedreiging intrekken. ‘Dat gaan we niet doen, we willen de druk echt op de ketel houden. Anders kunnen we blijven praten tot we een ons wegen’, zegt Van de Mheen. ‘De werkgevers moeten zich realiseren dat veel chauffeurs het zat zijn en echt willen dat er nu eens goede afspraken komen over de werkdruk en over een regeling om op een gezonde manier je pensioen te kunnen halen.’
Het gaat om meer dan alleen geld
Van de Mheen hekelt de reactie van de werkgevers. ‘Ze doen net alsof het de chauffeurs alleen om geld is te doen. En roepen dan dat geld er niet is. Natuurlijk, een goede loonsverhoging is belangrijk, maar het gaat om veel meer dan alleen dat geld. De hoge werkdruk, waardoor veel chauffeurs ziek uitvallen, is voor veel mensen een veel belangrijker onderwerp. Maar daar hoor je de werkgevers niet over. Kom nou eens met oplossingen! We hebben een groot aantal voorstellen gedaan om wat aan die werkdruk te doen. Maar zelfs een voorstel voor een iets langere pauze om ’s avonds normaal te kunnen eten is onbespreekbaar. Een pauze van 20 minuten in plaats van 15 minuten – is dat dan al te veel gevraagd!?’
Acties worden minimaal 48 uur vooraf aangekondigd
De vakbonden (CNV Vakmensen en FNV Streekvervoer) trekken bij de acties gezamenlijk op. ‘We zullen komende tijd de acties kort van tevoren aankondigen, maar wel minimaal 48 uur vooraf, zodat reizigers in ieder geval weten waar ze aan toe zijn. Op de actiedagen zal het openbaar flink ontregeld zijn.’
Actievoerders melden zich op inschrijflocaties
Op woensdag en vrijdag melden de actievoerders zich opnieuw op tientallen inschrijflocaties verspreid over het land, waar ze zich bij medewerkers van CNV en FNV kunnen inschrijven als staker.