CNV komt op een loonstijging van 6 procent, omdat naast inflatie en politieke onzekerheid ook gekeken moet worden naar de gemiddelde stijging van de cao-lonen en de arbeidsproductiviteit om te voorkomen dat de sector opnieuw gaat achterlopen. Verder vindt CNV dat reizen naar werk geen geld moet kosten. Daarom wil de bond in de cao Kiwa vastleggen dat de kilometervergoeding wordt vastgesteld op het maximaal fiscaal vrijgestelde bedrag (nu €0,23 per km). De begindrempel van 10 km komt te vervallen.
Fietsregeling
Om ‘groen reizen’ te stimuleren wordt de kilometervergoeding nadrukkelijk ook van toepassing op het vervoer per fiets. De werkgever stelt in overleg met de ondernemingsraad een fiscaal aantrekkelijke fietsregeling op voor de aanschaf van een tweewieler. Dienstreizen die met het OV worden afgelegd worden 100 procent vergoed.
Werkweek naar 36 uur
De druk op medewerkers is al jaren hoog. Daarbij stijgt de pensioenleeftijd en dient werken te worden gecombineerd met andere bezigheden zoals zorgtaken of vrijwilligerswerk. De standaard werkdag moet volgens CNV daarom worden verkort, zodat de gemiddelde werkweek uitkomt op 36 uur. Uiteraard zonder inlevering van salaris. Dat geeft ruimte voor herstel en voorkomt burn-outklachten.