In 2007, op een doodnormale dag, staat de tijd even stil in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam. Een medewerker heeft zojuist een van de grootste schatten van het museum uit de koude kluis gehaald, namelijk de diacollectie van de wereldberoemde Amsterdamse straatfotograaf Ed van der Elsken. ‘We zouden een start maken met het digitaliseren van zijn kleurendia’s’, verhaalt conservator Loes van Harrevelt. Maar meteen bij de eerste dia’s was al duidelijk dat het mis was. ‘Er waren allemaal draden zichtbaar.’ Schimmeldraden, wel te verstaan. ‘Zijn collectie bleek aangetast, afschuwelijk!’
Schimmel
Het werk van Van der Elsken, zo’n 45.000 dia’s, is sinds 1990, na zijn dood, ondergebracht bij het museum. Dat zijn nalatenschap niet in heel goede staat verkeerde, was van meet af aan bekend. De legendarische fotograaf had het werk zelf lange tijd bewaard in zijn dijkwoning in Edam. Van Harrevelt: ‘Die omgeving, vochtig en relatief warm, is funest voor het bewaren van dia’s. Waarschijnlijk zat de schimmel er dan ook al in toen wij het materiaal kregen.’ Zeventig procent van het werk bleek uiteindelijk geïnfecteerd. Dankzij de inspanning van een groep van slimme ‘uitvinders’ is zijn oeuvre vrijwel helemaal gered. ‘Zij hebben een speciale techniek ontwikkeld die goed bleek te werken. Vervolgens hebben we al zijn werk gedigitaliseerd.’
Scanner
De waarde van digitalisering voor het behoud en borgen van cultureel erfgoed als van Van der Elsken behoeft geen uitleg. ‘Die is ongekend,’ zegt Van Harrevelt. ‘We kunnen materiaal daardoor voor de eeuwigheid bewaren.’ Inclusief het werk van de eigenzinnige Amsterdammer is het fotomuseum schatbewaarder van maar liefst 5,6 miljoen negatieven en dia’s, waaronder de archieven van Paul Citroen, Cas Oorthuys en van nog 173 andere fotografen. Van Harrevelt: ‘We zijn sinds 2003 bezig met het digitaliseren van onze collectie. Als erfgoedinstelling krijgen we onder meer subsidie van de overheid om het beeldmateriaal te bewaren. Daarvan hebben we twee extra digitaliseringsmedewerkers kunnen aanstellen. We zijn destijds begonnen met de thema’s die grote cultuurhistorische waarde hebben, zoals de Tweede Wereldoorlog en de watersnoodramp. Eerst haalden we alles door de scanner, ook de mislukte en minder mooie beelden. Maar omdat het zo’n monnikenwerk is, zijn we steeds selectiever geworden.’
Wat vind jij; goede ontwikkeling dat alles online beschikbaar wordt gemaakt of niet?
poll__results
Bedankt voor je stem!
Meld je aan voor onze nieuwsbrief over werk en inkomen. Je ontvangt deze 1x per maand.