Koopkracht geeft aan wat huishoudens met hun inkomen kunnen kopen. De inflatie, de stijging van de prijzen, liep de afgelopen maanden op. Met een inflatie van bijvoorbeeld 3,3 procent heb je per gewerkt uur zo’n 36 cent loonsverhoging nodig om je koopkracht te behouden. PostNL biedt met 2,5 procent zo’n 27 cent loonsverhoging per uur. Hiermee ga je er, in dit voorbeeld, in koopkracht op achteruit. Daarbij is het onduidelijk hoe de koopkracht zich verder gaat ontwikkelen tijdens de periode van de nog af te sluiten cao.
Fiets- en oplaadvergoeding
PostNL en de bonden zijn overeengekomen om de fietsvergoeding te verhogen en afhankelijk te maken van het aantal inzeturen. PostNL wil de fietsvergoeding alleen uitkeren aan bezorgers die met een eigen fiets het werk doen. In andere gevallen (postboy/elektrische fiets e.d.) kom je alleen in aanmerking voor de basisvergoeding van €2,50 en een eventuele oplaadvergoeding als je het vervoersmiddel thuis stalt en laadt. De vergoeding voor de PostNL-ebike wordt €2,-. De huidige vergoedingen voor e-scooter (€15,-) en Kyburz (€20,-) worden opgenomen in de cao. De bonden willen daarnaast dat, als de fietsvergoeding onvoldoende blijk te zijn, de extra kosten gedeclareerd kunnen worden. Postbezorgers moeten geen geld mee hoeven brengen om hun werk te doen.
Kosten te hoog
Andere verbeteringsvoorstellen die we hebben gedaan en waarover we in januari verder willen gaan onderhandelen met de werkgever: een doorbetaalde pauze van 10 minuten, een tegemoetkoming in de vakbondscontributie en een eindejaars- en maandagtoeslag. PostNL wijst die voorstellen af en vindt de kosten daarvoor te hoog.
We zijn nog niet klaar met onderhandelen en beraden ons de komende weken over het vervolg. Leden hebben we gevraagd hun mening te geven over de afspraken tot nu toe. In januari pakken we de gesprekken met PostNL weer op. De gevolgen van de verder stijgende inflatiecijfers rekenen we door in onze looneis.