Verkiezingen raad zelfstandigen

Meld je aan

De raad zelfstandigen zet zich in voor versterking van de positie van zelfstandigen binnen CNV en zoekt verbinding met alle sectoren. Als kandidaat is het dus vooral belangrijk dat je jouw input kunt geven met een helikopterblik over alle sectoren. Kandidaten uit elke sector zijn welkom. En werk jij in loondienst én als zelfstandige? Of werk je als zelfstandige naast je uitkering of pensioen? Ook dan zoeken wij jou!

De raad zelfstandigen in het kort

Binnen CNV denkt de raad mee en adviseert over politieke thema’s voor alle zelfstandigen binnen alle sectoren. Met als inzet een gelijkwaardig speelveld voor alle belanghebbenden. Voorbeelden zijn AOV en pensioen voor zelfstandigen. Ook kijken we naar afspraken voor zelfstandigen in alle cao’s. De raad vergadert zo’n 4 keer per jaar een dag in Utrecht. Daarnaast neem je deel aan een of meer themawerkgroepen. Hiervoor overleg je via Teams.

De themawerkgroepen van de raad zelfstandigen

In de raad zelfstandigen zitten leden die zich inzetten voor de leden van CNV die werkzaam zijn als zelfstandige. Naast de 4 vergaderingen per jaar die plaatsvinden in het CNV-gebouw in Utrecht, nemen de leden ook deel aan één of meerdere werkgroepen. In welke werkgroep zij zitten, hangt af van hun interesse en tijd. Ieder lid van de raad zit wel in tenminste 1 werkgroep. De thema’s van de werkgroepen staan niet vast. Als de raad een nieuw idee heeft of een nieuw thema waar de raad zich voor in wil zetten, wordt er een nieuwe werkgroep gemaakt. Maar welke werkgroepen zijn er zoal de afgelopen tijd geweest?

Welke themawerkgroepen zijn er?

Ook een inhoudelijke bijdrage leveren aan één van de themawerkgroepen?

Neem contact op >

Herken jij jezelf hierin?

• Je steunt de visie, missie en doelstellingen van het CNV.
  • Je wil je graag verdiepen in hoe het CNV organisatorisch in elkaar zit en hiervoor training volgen via het CNV.
  • Je weet wat er speelt bij zelfstandigen in jouw sector.
  • Je hebt een goed overzicht van alle sectoren en kunt vanuit daar input leveren.
  • Je hebt doorzettingsvermogen en gaat voor resultaat
  • Je wil graag tijd en energie steken in het vergroten van jouw kennis over zelfstandigen-thema's
  • Je bent digitaal vaardig en kunt werken met Word, Excel en Teams, en je vindt het geen probleem om met Sharepoint te werken.

Welke ervaring heb je nodig?

Het is handig als je jouw standpunt goed onder woorden kunt brengen in de ledenraad. Wil jij voorzitter zijn van de groep? Dan is enige ervaring daarmee handig. Hetzelfde geldt voor het secretariswerk. Maar het gaat er vooral om dat jij bereid bent om je te ontwikkelen, zodat je jouw rol zo goed mogelijk kunt vervullen. Als CNV helpen we jou daarbij. Zo kun je trainingen volgen via de kaderacademie of je wordt gekoppeld aan iemand in de groep die je helpt bij jouw ontwikkeling.

Wat ga je doen?

• Je woont tenminste 4 vergaderingen fysiek bij. De vergaderingen bereid je goed voor door je in te lezen en jezelf op de hoogte te houden van wat er speelt bij zelfstandigen.
  • Je praat en denkt mee in een of meerdere themawerkgroepen, waarbij je zorgt voor inhoudelijke kennis over de thema's. Deze werkgroepen vergaderen ook 's avonds via Teams.
  • Je levert input voor de onderwerpen die de raad tijdens de vergadering bespreekt.
  • Met een positieve instelling draag je bij aan een goede uitoefening van de taken van de raad.

Redenen om bij de raad zelfstandigen te gaan

1. Je krijgt de mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen.
  2. Je doet ervaring op met bestuurswerk.
  3. Je verbreedt je netwerk.

Wat regelt het CNV voor jou?

Als lid van de raad zelfstandigen kun je reiskosten en andere onkosten die je maakt declareren bij het CNV. Ook krijg je goede ondersteuning vanuit het CNV: je kunt gratis trainingen volgen via de kaderacademie en je ontvangt relevante informatie. Ook is er een regeling waarin je een kleine vrijwilligersvergoeding ontvangt voor het fysiek bijwonen van vergaderingen.

Kandidaat worden?

Iedereen die zich aanmeldt als kandidaat wordt benaderd door de voorzitter van de verkiezingscommissie van de raad zelfstandigen en krijgt een uitnodiging voor een gesprek. Dit gesprek vindt via Teams plaats. Na jouw kandidaatstelling neemt het CNV contact met je op om een tijdstip af te spreken voor een vervolggesprek. Bij dit gesprek zijn de leden van de verkiezingscommissie (leden van de huidige raad zelfstandigen) en de coach van de raad zelfstandigen aanwezig.

Meer informatie?

Barbara Bosgoed
Adviseur raad zelfstandigen

Vraag over de verkiezingsprocedure?

Johan Slok
Telefoon

Meld je aan voor de raad zelfstandigen

Vul je gegevens in
None
Vertel in het kort meer over je ervaring in vrijwilligers- of betaald werk.
None
Vertel in het kort meer over je motivatie om jezelf kandidaat te stellen.