- Spreek helder met elkaar af wat jij gaat doen voor de opdracht. Leg deze afspraken én de hiervoor afgesproken prijs vast. Mail deze afspraken naar de opdrachtgever en vraag om een akkoord via de mail. Bewaar deze mails goed.
- Vaak worden facturen niet betaald omdat de opdrachtgever vindt dat het afgesproken werk niet of niet voldoende is geleverd. Omschrijf dit dus goed. Wil de opdrachtgever tijdens de opdracht wijzigingen of meerwerk? Prima natuurlijk, maar leg dit ook vast. Stuur hier een mail over.
- Zorg voor goede algemene voorwaarden waarin de betalingstermijn is opgenomen en mail deze mee met de vraag om akkoord voor de opdracht. Zo kun jij aantonen dat de opdrachtgever van de termijn op de hoogte was.
- De betaling van de facturen is natuurlijk ook jouw salaris. Als je een opdracht aanneemt die lang gaat duren, maak dan afspraken over deelbetalingen. Denk aan een bedrag voordat je met de opdracht begint, en een bedrag na afloop van de opdracht. Of je stuurt maandelijks een deelfactuur.
- Houd de betalingstermijn zelf ook goed in de gaten. Betaalt de opdrachtgever niet op tijd? Stuur dan snel een herinnering. Of nog beter: bel de opdrachtgever op. De factuur kan niet goed zijn aangekomen.
- Houd contact met de opdrachtgever en vraag tussendoor of alles naar tevredenheid loopt. Vaak worden facturen niet of slechts deels betaald, omdat de opdrachtgever niet tevreden is. Vraag het in ieder geval na afloop. Zo leg je ook een lijntje voor een volgende opdracht.