Man leest bezorgt een bericht op zijn computer

Concurrentieanalyse

Ben je zzp'er? Heb je wel eens een concurrentieanalyse uitgevoerd? Het is goed om tijd te nemen om een concurrentieanalyse uit te voeren voor je werk als zelfstandige. Dat is goed voor de werkzaamheden die jij nu doet, maar zeker ook als je nieuwe werkzaamheden wilt gaan uitvoeren voor klanten. Hoe maak je een concurrentieanalyse? We leggen het aan je uit.

Wat is een concurrentieanalyse?

Bij een concurrentieanalyse bekijk je wie de concurrenten van jouw onderneming zijn en wat zij doen. Zo kun je jouw werkzaamheden vergelijken met die van je concurrent. Je kunt kijken wat de verschillen zijn, de overeenkomsten en wat er beter of minder gaat bij de concurrent. Op basis van die informatie kun je jouw onderneming verbeteren.

Hoe maak je een concurrentieanalyse?

Je kunt een concurrentieanalyse uitvoeren door jezelf de volgende vragen te stellen:

  1. Wie zijn mijn concurrenten?
  2. Hoeveel bedrijven uit dezelfde regio bieden vergelijkbare diensten aan als ik?
    Je kunt hiervoor de KvK bedrijventeller gebruiken.
  3. Waarom zou een klant voor mij kiezen, in plaats van voor mijn concurrent?

Als je de concurrentiematrix hebt ingevuld, kun je een marketingplan gaan maken om bijvoorbeeld in te gaan zetten op klantenbinding of het vergroten van jouw naamsbekendheid. Bijvoorbeeld door het inzetten van social media of het opzetten van acties.