5 tips om overzicht te krijgen in je financiën

Als zelfstandige heb je vaak een wisselende omzet en dus een wisselend inkomen. Zeker in deze tijd waarin veel zaken duurder worden, is het goed om de inkomsten en uitgaven voor jouw bedrijf op een rijtje te zetten. Ook om te bepalen of je in aanmerking komt voor de zelfstandigenaftrek. We geven je 5 tips om overzicht te creëren in je financiën.

5 Tips om overzicht te houden op jouw financiën

Om grip te houden op jouw financien, hebben we een aantal tips voor je op een rijtje gezet:

1. Open een extra bankrekening

Stort hierop het BTW bedrag wanneer een klant een rekening betaalt. Op deze manier heb je altijd voldoende geld voor jouw BTW-aangifte

2. Maak voor het nieuwe jaar een inschatting van jouw omzet en kosten

Check iedere maand of dit realistisch is en stel zo nodig bij. Schat liever te hoog dan te laag in. Zo voorkom je dat je te weinig geld hebt gereserveerd.

3. Check ieder jaar het ZVW-percentage

Je moet een percentage aan ZVW-bijdrage betalen over jouw belastbare winst. Check ieder jaar wat dit percentage is. Dat kun je checken op de website van de belastingdienst. Zo maak je een schatting. Reserveer dit bedrag iedere maand en zet dit ook apart op de extra bankrekening. Op de website van de belastingdienst staat ook een rekentool om de ZVW bijdrage uit te rekenen.

4. Reserveer een bedrag voor je IB

Je moet ieder jaar IB betalen over jouw inkomen ( omzet minus de kosten en fiscale aftrekposten). Door de verlaging van de zelfstandigenaftrek en de afschaf van de FOR als je daar gebruik van maakte, moet je dus meer inkomsten belasting betalen, ook al heb je dezelfde omzet en dezelfde kosten. Reserveer iedere maand een bedrag voor jouw IB en zet deze ook apart op de extra bankrekening.

Zelfstandigenaftrek

Het kan jou als zzp'er veel rust geven om de zelfstandigenaftrek te berekenen. Wil je meer weter over de zelfstandigenaftrek? Hier kun je lezen wat de hoogte van de zelfstandigenaftrek is.

Voorbeeldbestand excel

Om grip te krijgen op je financiën, kan het handig zijn om alles overzichtelijk bij te houden. Om je een voorbeeld te geven van hoe dat kan, vind je hieronder een excelbestand om een grove berekening te kunnen maken. Hierin kun je jouw declarabele uren een uurtarieven invullen. Ook kun je invullen wat je eventueel ook nog in loondienst verdient. Er kunnen geen rechten ontleent worden aan dit voorbeeld.