In actie voor gedetacheerden bij ESA

Gelijk werk = gelijk loon

ESA complaints hotline

Bij de European Space Agency (ESA) werken veel ruimte-enthousiastelingen. De betrokkenheid van werknemers is groot. Bij de ESA werken mensen in vaste dienst - Staff genaamd - en er werken mensen via detacheringsbedrijven. De gedetacheerden zijn in twee groepen te verdelen. Een groep die werkt op basis van een services contract, een soort aanneming van werk. En een groep die werkt op basis van 'ter beschikking stellen van arbeid', bij de ESA ook wel MAS genoemd.

Klacht werknemers MAS-constructie bij ESA

Verschillende werknemers hebben zich bij CNV Vakmensen gemeld omdat zij vragen hadden over hun beloning en behandeling. Zo heeft de ESA Staff per april 2022 een 7% loonsverhoging gekregen, terwijl ingehuurde werknemers dit niet met terugwerkende kracht vanaf april 2022 hebben gekregen. Ook hebben we meldingen gekregen van werknemers die te weinig pensioen hebben opgebouwd. Het gaat vooral om mensen die via een MAS-constructie werken. Zij zijn door een uitleenbedrijf ter beschikking gesteld aan de ESA. Ze werken dus onder leiding en toezicht van de ESA, ook wel 'loan employees' genoemd.

Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Een aantal medewerkers heeft een klacht over hun beloning ingediend bij de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De inspectie heeft daarop 3 keer een onderzoek gedaan op basis van artikel 8 van Wet Waadi. De inspectie heeft 3 keer een rapport geschreven met een duidelijke conclusie: er is sprake van ter beschikking stellen van arbeid. Dit betekent dat de inlenersbeloning van toepassing is. In andere woorden: de gedetacheerde werknemers hebben recht op dezelfde beloning als vaste werknemers van de ESA, de Staff-beloning. Maar gedetacheerde werknemers bij de ESA krijgen op dit moment geen gelijke beloning.

Survey Mas To services

In recent months, we have been receiving complaints from more and more distraught MAS contractor employees at ESA whose work is being transferred to Services contracts. People are worried.We have received a lot of different and sometimes contradicting stories, since apparently these changes are not being communicated in an open and consistent manner. Therefore, we would like to know your opinion. That's why we've created the following survey to find out how you have been informed, and how you see this transition from MAS to Services. You can complete it here.

English information

Do you have any complaints?

The more people report their complaints and stories with us, the better we know how we can help you. That is why we have created this anonymous hotline. If you all tell your story, the stronger our case will become and together we can change and improve things. (If you want to be anonymus just fill in a fictional name and emailadres)

ESA complaints hotline
Do you work at ESA?

Word lid van CNV

Tijdelijke actie: de eerste 6 maanden voor € 24. Dit is slechts € 4 per maand. Zo gaan we in 2024 samen sterker door.

• Deze aanbieding geldt alleen voor nieuwe leden