1. Praat met je werkgever over het probleem
Begin bij het begin. Praat met je werkgever over jullie conflict. Wat is het probleem en kunnen jullie dit samen oplossen? Ga in gesprek met elkaar en nodig hierbij eventueel een HR-medewerker uit. Laat je tijdens het gesprek niet verleiden tot beloftes. Kom altijd later terug op afspraken die jullie maken. Blijf je het oneens met elkaar? Schakel dan hulp in van juristen van CNV.
2. Schakel juridische hulp in bij een conflict
Kunnen jij en je werkgever het conflict niet samen oplossen? Schakel dan op tijd hulp in. Laat het probleem niet groter worden dan het al is. CNV biedt leden onder andere rechtshulp bij zaken die om werk gaan. Onze juristen kunnen jou begeleiden met advies en ondersteuning. Een simpel adviesgesprek kan vaak al veel vragen beantwoorden en in sommige gevallen al een deel van de problemen oplossen.
3. Wees voorzichtig met ziekmelding bij een arbeidsconflict
Een arbeidsconflict leidt vaak tot een ziekmelding. Je ziet een tijdelijke uitweg om niet naar kantoor te komen. Maar wees voorzichtig met ziekmelden wanneer je niet echt ziek bent. Een werkgever heeft het recht om een bedrijfsarts naar je toe te laten komen. Deze kijkt of je wel echt ziek bent. Als dat niet het geval is, dan kan de werkgever dit in je dossier zetten. Het conflict wordt zo alleen maar erger.
Soms kan een arbeidsconflict wel leiden tot ziekte. Je kan mentale of fysieke klachten krijgen door de situatie. Als de bedrijfsarts vaststelt dat je ziek bent, wordt er vaak een afkoelingstermijn afgesproken. Dit betekent dat je je rust pakt tijdens een conflict met je werkgever. Je hoeft dan een korte periode niet te werken. Na deze periode kun je juridische hulp inschakelen.
4. Blijf de regels volgen
Een conflict met je leidinggevende kan invloed hebben op de werksfeer. Je vindt het misschien niet meer fijn om naar kantoor te gaan. Of misschien heb je minder motivatie om te werken. Toch is het nog steeds belangrijk om de regels te volgen. Doe je werk en kom op tijd. Anders kan je werkgever dit benoemen in jouw dossier. Dit kan in je nadeel werken als het conflict uitloopt op een rechtszaak. De rechter kan dan bijvoorbeeld beslissen dat je geen recht hebt op een vergoeding of uitkering.
5. Bouw je eigen dossier op
Is het arbeidsconflict (volgens jou) veroorzaakt door jouw werkgever? Houd dan een dossier bij met informatie. Sla belangrijke gegevens en mails die hierover gaan op. Dit kan later goed van pas komen als het uitloopt op een rechtszaak. Een conflict kan een lange geschiedenis hebben en zo heb je alle informatie bij elkaar. Jouw werkgever houdt hoogstwaarschijnlijk ook een dossier van jou bij. Daarom is het extra belangrijk om je aan de werkregels te houden.