Medicijnen in het schap van een apotheek

Transitie Pensioenfonds Medewerkers Apotheken

Het Nederlandse pensioenstelsel is met de Wet toekomst pensioenen gewijzigd. Dit betekent dat pensioenregelingen moeten worden aangepast. Dit geldt ook voor de PMA-regeling. Omdat pensioen een arbeidsvoorwaarde is, hebben cao-partijen en PMA daarover intensief met elkaar overlegd. Dit heeft geresulteerd in het zogenaamde transitieplan om de PMA-regeling aan te passen. CNV is tevreden met dit plan. Het woord is nu aan jou. Breng je stem uit over het transitieplan. Dat kan tot en met zondag 15 september. Op deze pagina leggen we uit wat de wijzigingen zijn in de PMA-regeling.

Pensioenstelsel gewijzigd

Jarenlang werd het pensioen in ons land beschouwd als het beste ter wereld. Waarom zou je dat dan willen veranderen? Daar zijn verschillende redenen voor. Bijna alle pensioenfondsen in Nederland hebben het moeilijk. Al jarenlang kunnen de pensioenen niet worden verhoogd, terwijl het leven wel duurder wordt. Bij sommige pensioenfondsen, gelukkig niet bij PMA, moesten zelfs al lopende pensioenuitkeringen worden verlaagd. Zo kan de belofte die werknemers hebben gekregen over de hoogte van hun pensioen, niet worden nagekomen, terwijl de pensioenpremies wel blijven stijgen. Veel mensen hebben het gevoel dat de pensioenen niet beter worden, maar wel duurder, en dat gevoel is begrijpelijk. Ook speelt dat mensen steeds ouder worden en werknemers vaker van baan veranderen. Om te blijven zorgen voor een goed pensioen, zijn politiek, werkgevers en vakbonden overeengekomen het pensioenstelsel te wijzigen met de Wet toekomst pensioenen.

Volgens deze wet is er niet meer één grote pot, maar wordt het vermogen in individuele potjes verdeeld. Uit deze individuele potjes ontvang je na pensionering een uitkering. De individuele potjes gaan meebewegen met beleggingen. Op basis van deze wet dienen de pensioenregelingen voor bedrijven en sectoren te worden aangepast. Dit geldt ook voor de PMA-regeling.

Solidaire premieregeling

In het nieuwe pensioenstelsel moet gekozen worden tussen twee regelingen: de solidaire premieregeling of de flexibele pensioenregeling. PMA heeft in 2022 onder de deelnemers onderzocht welke van de twee de voorkeur heeft. In overgrote meerderheid hebben deelnemers zich uitgesproken voor de solidaire premieregeling. Een solidaire premieregeling lijkt het meeste op de huidige pensioenregeling. Belangrijke kenmerken hiervan zijn het zoveel mogelijk behouden van solidariteit en het ontzorgen van deelnemers. In de solidaire premieregeling blijven deze behouden.

Wat merk je van de wijziging?

Cao-partijen en PMA hebben afgesproken om de pensioenuitkeringen zo stabiel mogelijk te houden. Te grote schommelingen van de uitkering van jaar op jaar dienen zo veel mogelijk te worden voorkomen. Daarvoor is afgesproken een zogenaamde solidariteitsreserve te hanteren.

Voor actieve deelnemers binnen bepaalde leeftijdsgroepen heeft de overgang naar de nieuwe regeling een nadelig gevolg. Dit komt door de afschaffing van de doorsneepremiesystematiek (leeftijdsonafhankelijke pensioenopbouw). Afgesproken is om deze nadelige effecten zoveel als mogelijk te compenseren.

Kijkend naar de afspraken zal naar verwachting de verhouding tussen de verwachte pensioenuitkering onder de nieuwe regeling en de huidige regeling voor zowel actieve deelnemers als pensioengerechtigden, in het algemeen positief zijn. Met andere woorden, voor de meeste actieve deelnemers en gepensioneerden is de verwachte pensioenuitkering onder de nieuwe regeling hoger dan onder de huidige regeling.

Voor de gewezen deelnemers geldt niet dat iedereen erop vooruit gaat. Dit komt onder andere doordat zij bijdragen aan compensatie, maar er niet van profiteren. De verwachting is dat dit nadelige effect in de praktijk mee zal vallen omdat zij in veel gevallen elders (bij hun huidige werkgever) compensatie zullen verkrijgen.

Transitieplan

De afspraken van cao-partijen met PMA zijn gedetailleerd vastgelegd in het zogeheten transitieplan.

Dit plan beschrijft de basiselementen van de regeling en bevat voorzieningen zoals de eerdergenoemde solidariteitsreserve en compensatieregeling. Daarnaast zijn er afspraken en garanties over zaken als invaren, dekkingsgraad en voorrangsregels. Het transitieplan is een omvangrijk document van veertig pagina’s met veel informatie. Pensioen is best een lastig onderwerp en dus ook niet zo makkelijk om duidelijk uit te leggen. Daarom hebben we door PMA een samenvatting laten maken (vijf pagina’s). Beide documenten vind je onderaan deze pagina.

Stem!

Pensioen is een belangrijke arbeidsvoorwaarde voor zowel werkenden als gepensioneerden. Als CNV- lid heb jij daarover het laatste woord. Breng je stem uit over het transitieplan. Gebruik daarvoor de stemknoppen onderaan de nieuwsbrief die je ontvangen hebt. Dat kan tot en met zondag 15 september. CNV legt het transitieplan met een positief stemadvies aan je voor. De uitkomsten van de gemaakte afspraken zijn evenwichtig en leiden niet tot een onevenredig groot voor- of nadeel voor bepaalde groepen. Actieven en gepensioneerden gaan er zelfs op vooruit. De bedoeling is om de gewijzigde PMA-regeling per 1 januari 2026 in te laten gaan.

Webinar

In een webinar is ingegaan op de wijzigingen in de PMA-regeling. Dit door middel van een presentatie door PMA-bestuurslid Iris Blankers, en verschillende video’s. Het complete webinar vind je binnenkort op deze pagine.

Cao

We kunnen er natuurlijk niet omheen. We hebben momenteel ook een cao-conflict met de werkgevers. Daarin gaat het om andere belangrijke arbeidsvoorwaarden als het salaris. CNV benadrukt met klem dat dit losstaat van het transitieplan en het wijzigen van de PMA-regeling. In de cao-onderhandelingen voeren wij actie voor een passend salaris en goede arbeidsvoorwaarden voor de apotheekmedewerkers. De wijziging van de PMA-regeling is een verplichting die voortvloeit uit het wijzigen van het pensioenstelsel vastgelegd bij wet.

Er is een nieuwe pensioenwet. Wat nu?
Er is een nieuwe pensioenwet. Wat er nu moet gebeuren is dat jullie je stem uitbrengen over het werk dat de CNV-onderhandelaars samen met het pensioenfondsbestuur hebben gedaan. Ben je lid van CNV? Houd je mailbox in de gaten. In de eerste week van september ontvang je een uitnodiging om je stem uit te brengen.
Animatie transitie Pensioenfonds Medewerkers Apotheken (PMA) contributie

Relevante documenten

De voordelen van het CNV-lidmaatschap

Als CNV-lid ben je onderdeel van een beweging die opkomt voor goede werk- en salarisafspraken, én jouw belangen in Den Haag. Je kunt altijd terecht bij onze experts voor je vragen over werk en inkomen, met passende ondersteuning in elke levensfase.

• Meepraten over jouw cao
  • Rechtshulp voor werk en privé
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Stel onbeperkt jouw vragen over werk en inkomen