Portretfoto van een werknemer in de bouw

Wat betekent het RVU-akkoord voor jou?

Direct naar resultaten

Vrijdag 18 oktober presenteerde minister van Hijum, samen met de sociale partners, het akkoord ‘Gezond naar het pensioen’. In het akkoord, dat door de vakbonden met werkgevers en het kabinet is uit onderhandeld, staan afspraken over een verbeterde en structurele zwaarwerkregeling. Die regeling maakt het mensen in zware beroepen mogelijk, om drie jaar eerder te stoppen met werk. Maar wat is er exact afgesproken? En wat betekent dat precies voor jou? We vertellen het je graag.

Hoe meer leden, hoe beter de zwaarwerk-afspraken aan cao-onderhandelingstafels.

Dit is er afgesproken

De afgelopen maanden legden de schoonmaker, buschauffeur, bouwvakker, zorgmedewerker, machinist het werk neer om te strijden voor een structurele en verbeterde zwaarwerkregeling. Dankzij de stakingen is er een akkoord bereikt over de opvolger van de huidige RVU, die in 2025 afloopt. Per 1 januari 2026 komt er een nieuwe zwaarwerkregeling die er als volgt uitziet:

• Een structurele regeling. Of je nu zestigplus bent of net begint met werken, je hebt de mogelijkheid om eerder te stoppen met werk.
  • Hogere uitkering. De uitkering stijgt van 1200 euro maand naar 1500 euro per maand. Een stijging van 3600 euro op jaarbasis. Zo is het voor meer mensen financieel haalbaar om gebruik te maken van de regeling. Ook voor werknemers met een kleinere beurs.
  • Maatwerk door cao-partijen. De vakbonden en werkgevers bepalen wie er voor de zwaarwerkregeling in aanmerking komt. De regeling is dus alleen beschikbaar voor mensen die voldoen aan de zwaarwerk criteria.
  • Geen maximaal aantal mensen. Er valt dus niemand buiten de boot, omdat het maximum bereikt is.
  • Geen inkomensgrens. Niet de hoogte van je salaris, maar de zwaarte van je werk bepaalt of je in aanmerking komt voor de regeling.
  • Indexatie uitkering. Jaarlijks stijgt de hoogte van de uitkering, net als de AOW. Indexatie, in vakjargon.
Vrouw thuis aan het werk op een laptop en met haar telefoon en een kopje koffie

Akkoord ‘Gezond naar het pensioen’ downloaden

Wil jij weten welke specifieke afspraken er zijn gemaakt in het akkoord ‘Gezond naar het pensioen’? Download nu het onderhandelingsakkoord.

Nu downloaden

Het vervolg

Nu er een akkoord is bereikt over de zwaarwerkregeling, zijn de vakbonden en werkgevers aan zet. Vanaf nu kunnen we gerichte afspraken maken voor mensen met zwaar werk. Aan de cao-onderhandelingstafel spreken we af wie er in aanmerking komt voor de zwaarwerkregeling en de exacte hoogte van de uitkering.

En, hoe meer leden, hoe sterker we staan om goede zwaarwerk afspraken te maken aan die onderhandelingstafels. Sluit je dus nu aan bij onze vakbond en vraag je collega’s om hetzelfde te doen. En profiteer nu van aantrekkelijke korting. Als nieuw lid betaal je € 24 voor de eerste 6 maanden. Dat is slechts € 4 per maand.

Financieel advies inwinnen

Heb je zelf een zwaar beroep en wil je gebruik maken van de RVU? Dan is het verstandig om altijd eerst advies in te winnen bij een financieel adviseur. Het naar voren halen van je pensioen heeft namelijk gevolgen voor je financiële situatie. Bekijk, samen met een expert, of het voor jou financieel haalbaar is om eerder te stoppen met werk.