Het proces: hoe werkt belastingaangifte doen?
Elk jaar vul je je belastingaangifte in. Dit doe je om te laten weten wat je verdiend hebt. Daarvoor gebruik je de app of website van de Belastingdienst. Soms zijn er al bedragen automatisch ingevuld op jouw aangifte. Vergelijk deze dan met je jaaropgave om te zien of ze kloppen. Daarop kun je namelijk zien hoeveel je bij een werkgever hebt verdiend en hoeveel loonheffing is ingehouden. Deze info helpt je om je aangifte nauwkeurig in te vullen. De Belastingdienst telt daarna je inkomsten op en berekent je belasting. Soms moet je bijbetalen. Dat noemen we een naheffing.
Belastingaangifte bij meerdere banen
Heb je meer dan één baan? Dan vul je voor elke werkgever apart in wat je het afgelopen jaar hebt verdiend. Gebruik hiervoor de jaaropgaves die je van hen ontvangt. Let op: met meerdere banen betaal je soms te weinig belasting. Elke werkgever houdt namelijk alleen belasting in over het loon dat je daar verdient. Tel je al je lonen bij elkaar op, dan kan je totale inkomen in een hogere belastingschijf vallen. En meer inkomen betekent meer belasting. Je kunt dan een naheffing krijgen.
De Loonheffingskorting
In Nederland heb je recht op loonheffingskorting, waardoor je minder belasting betaalt. Deze korting geldt maar bij één werkgever tegelijk. Heb je meerdere banen? Zorg dan dat je de korting niet bij alle werkgevers laat toepassen. De tip van de Belastingdienst: kies voor de korting bij de baan waar je het meeste verdient.
Wanneer moet je belastingaangifte doen?
Er zijn 2 belangrijke data voor de belastingaangifte: 1 april en 1 mei. Doe je voor 1 april aangifte? Dan hoor je voor 1 juli of je geld terugkrijgt of juist extra moet betalen. Heb je op 1 april nog geen aangifte gedaan? Dan heb je nog tot 1 mei om dat te doen of om uitstel aan te vragen.
Uitstel aanvragen
Lukt het niet om voor 1 mei belastingaangifte te doen? Bijvoorbeeld omdat je geen hulp kunt vinden? Vraag dan voor 1 mei uitstel aan. Je krijgt dan tot 1 september de tijd om aangifte te doen. Als het nodig is, kun je nog langer uitstel aanvragen. Dit doe je door een brief naar het Belastingkantoor in jouw regio te sturen. Leg in de brief uit waarom je niet op tijd belastingaangifte kunt doen.
Wat heb je nodig: documenten en informatie
Om je belastingaangifte zo goed mogelijk te doen, heb je een aantal gegevens en documenten nodig. Houd bijvoorbeeld je burgerservicenummer (bsn) en rekeningnummer bij de hand. Zorg ook dat je je DigiD hebt, net als je jaaropgave van je werkgever. Het kan zijn dat je meer documenten of gegevens nodig hebt. De benodigde documenten kunnen per persoon en situatie verschillen. Bekijk daarom de volledige checklist op de website van de Belastingdienst.
Belasting terugvragen als student
Bijbaan en belasting
Studeer je en heb je een bijbaan? Dan betaal je vaak geen belasting. Pas als je boven een bepaald salaris komt, betaal je belasting. Je denkt misschien: ik krijg niks terug. Maar het is goed om dat toch even te checken. Heb je meer dan € 14 aan belasting betaald? Dan krijg je geld terug. Dit regel je via het aangifteprogramma van de Belastingdienst.
Vakantiebaan en belasting
Heb je een vakantiebaan en veel uren gemaakt? Dan heb je waarschijnlijk belasting betaald. Voorbeeld: in juli, augustus en september verdiende je € 3.300. Dan is er € 375 belasting ingehouden. Dat geld kun je terugvragen.