Man staart vanaf de bank naar de stapel blauwe belastingenveloppen

Alles over belastingaangifte doen

Werk je of ontvang je een uitkering? Dan betaal je in Nederland loonbelasting. Je werkgever of uitkeringsinstantie houdt dit bedrag automatisch voor je in. Maar hoe weet je nu of je het juiste bedrag betaald? Daarvoor is de jaarlijkse belastingaangifte. We leggen uit waar je rekening mee moet houden bij het doen van je aangifte. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.

Het proces: hoe werkt belastingaangifte doen?

Elk jaar vul je je belastingaangifte in. Dit doe je om te laten weten wat je verdiend hebt. Daarvoor gebruik je de app of website van de Belastingdienst. Soms zijn er al bedragen automatisch ingevuld op jouw aangifte. Vergelijk deze dan met je jaaropgave om te zien of ze kloppen. Daarop kun je namelijk zien hoeveel je bij een werkgever hebt verdiend en hoeveel loonheffing is ingehouden. Deze info helpt je om je aangifte nauwkeurig in te vullen. De Belastingdienst telt daarna je inkomsten op en berekent je belasting. Soms moet je bijbetalen. Dat noemen we een naheffing.

Belastingaangifte bij meerdere banen

Heb je meer dan één baan? Dan vul je voor elke werkgever apart in wat je het afgelopen jaar hebt verdiend. Gebruik hiervoor de jaaropgaves die je van hen ontvangt. Let op: met meerdere banen betaal je soms te weinig belasting. Elke werkgever houdt namelijk alleen belasting in over het loon dat je daar verdient. Tel je al je lonen bij elkaar op, dan kan je totale inkomen in een hogere belastingschijf vallen. En meer inkomen betekent meer belasting. Je kunt dan een naheffing krijgen.

De Loonheffingskorting

In Nederland heb je recht op loonheffingskorting, waardoor je minder belasting betaalt. Deze korting geldt maar bij één werkgever tegelijk. Heb je meerdere banen? Zorg dan dat je de korting niet bij alle werkgevers laat toepassen. De tip van de Belastingdienst: kies voor de korting bij de baan waar je het meeste verdient.

Wanneer moet je belastingaangifte doen?

Er zijn 2 belangrijke data voor de belastingaangifte: 1 april en 1 mei. Doe je voor 1 april aangifte? Dan hoor je voor 1 juli of je geld terugkrijgt of juist extra moet betalen. Heb je op 1 april nog geen aangifte gedaan? Dan heb je nog tot 1 mei om dat te doen of om uitstel aan te vragen.

Uitstel aanvragen

Lukt het niet om voor 1 mei belastingaangifte te doen? Bijvoorbeeld omdat je geen hulp kunt vinden? Vraag dan voor 1 mei uitstel aan. Je krijgt dan tot 1 september de tijd om aangifte te doen. Als het nodig is, kun je nog langer uitstel aanvragen. Dit doe je door een brief naar het Belastingkantoor in jouw regio te sturen. Leg in de brief uit waarom je niet op tijd belastingaangifte kunt doen.

Wat heb je nodig: documenten en informatie

Om je belastingaangifte zo goed mogelijk te doen, heb je een aantal gegevens en documenten nodig. Houd bijvoorbeeld je burgerservicenummer (bsn) en rekeningnummer bij de hand. Zorg ook dat je je DigiD hebt, net als je jaaropgave van je werkgever. Het kan zijn dat je meer documenten of gegevens nodig hebt. De benodigde documenten kunnen per persoon en situatie verschillen. Bekijk daarom de volledige checklist op de website van de Belastingdienst.

Belasting terugvragen als student

Bijbaan en belasting

Studeer je en heb je een bijbaan? Dan betaal je vaak geen belasting. Pas als je boven een bepaald salaris komt, betaal je belasting. Je denkt misschien: ik krijg niks terug. Maar het is goed om dat toch even te checken. Heb je meer dan € 14 aan belasting betaald? Dan krijg je geld terug. Dit regel je via het aangifteprogramma van de Belastingdienst.

Vakantiebaan en belasting

Heb je een vakantiebaan en veel uren gemaakt? Dan heb je waarschijnlijk belasting betaald. Voorbeeld: in juli, augustus en september verdiende je € 3.300. Dan is er € 375 belasting ingehouden. Dat geld kun je terugvragen.

Hulp bij belastingaangifte: CNV Belastingservice

Heb je hulp nodig bij je belastingaangifte? De CNV Belastingservice is er voor jou. We helpen je met je aangifte en met het terugvragen van teveel betaalde belastingen. Als je nog geen CNV-lid bent, kost het je € 57,-. Ben je al wel CNV-lid? Dan kost het je maar € 10,-.

Maak een afspraak met CNV Belastingservice

Geld besparen bij belastingaangifte: tips en aftrekposten

1. Zorgkosten

Heb je onvergoede zorgkosten die buiten het vrijwillige eigen risico vallen? Dan mag je deze vaak van je inkomen aftrekken. Denk aan kosten als extra gezinshulp, vervoerskosten voor ziekenbezoek en zelfs batterijen voor gehoorapparaten.

2. Reiskosten

Ben je in loondienst en reis je met het OV naar je werk? Dan mag je soms een vast bedrag aan reiskosten van je inkomen aftrekken. Welk je als zzp’er en heb je een bedrijfsauto? Ook dan zijn zakelijke ritten in sommige gevallen aftrekbaar.

3. Pensioenpremies

Betaal je vrijwillig (een deel van) je pensioenpremie? Onder bepaalde voorwaarden kun je dit bedrag aftrekken. Let op: dit geldt niet als je werkgever je premie direct afdraagt aan het pensioenfonds.

4. Aftrekbare kosten afsluiten hypotheek

Heb je het vorige jaar een huis gekocht? Dan zijn de kosten die je bij het afsluiten van een hypotheek hebt gemaakt aftrekbaar. Denk bijvoorbeeld aan advieskosten, notariskosten, taxatiekosten of kosten van een nieuwbouwdepot.

5. Aftrekbare kosten oversluiten hypotheek

Ben je het vorige jaar van hypotheek veranderd? Dan zijn de kosten voor de nieuwe hypotheek vaak aftrekbaar. Denk bijvoorbeeld aan advieskosten, notariskosten, taxatiekosten of kosten van een nieuwbouwdepot.

6. Hypotheekrenteaftrek

Heb je een koopwoning? Je kunt je hypotheekrente vaak aftrekken. Dit bedrag wordt wel verminderd met het eigenwoningforfait.

7. Studiekosten

Heb je het vorige jaar een studie gevolgd? Verschillende kosten zijn dan aftrekbaar. Denk aan lesgeld en verplichte leermiddelen zoals boeken of bepaalde software.

Veelgestelde vragen over belastingaangfite doen

Verder lezen

Nu: Alles over het kerstpakket

Het kerspakket is een leuk extraatje, maar heb je er recht op?...

Arbeidsvoorwaardengesprek

Hoe bereid je je voor op een arbeidsvoorwaardengesprek?...

Auto van de zaak

Ontdek waar je aan moeten denken bij een auto van de zaak....

Bruto en netto

Het verschil tussen brutoloon en nettoloon eenvoudig uitgelegd....

Eindejaarsuitkering en 13e maand

Ontdek of je recht hebt op een 13e maand of eindejaarsuitkering....

Hulp bij geldzorgen

Wat kun je doen bij geldzorgen? En hoe voorkom je grote geldproblemen?...

Koopkracht

Of we nu strijden voor betere reiskostenvergoeding in de cao, voor...

Loonstrook

Een uitleg over je loonstrook, zodat je zicht hebt op wat je verdient....

Loonsverhoging

We vertellen waar je op moet letten als je praat over een...

Minimumloon

Hoeveel geld je verdient verschilt. Je hebt minimaal recht op...

Over het minimumjeugdloon

Ben je jonger dan 21 jaar en werk je? Dan heb je, vanaf je 15e,...

Reiskostenvergoeding

Benieuwd of je een reiskostenvergoeding krijgt? Zo werkt het....

Salarisonderhandeling: 6 tips om als een pro te werk te gaan

Met deze 6 tips haal je alles uit je salarisonderhandeling....

Salaris te laat betaald

Welke rechten heb je als jouw salaris niet of te laat wordt uitbetaald?...

Secundaire arbeidsvoorwaarden

Wat zijn het en waar moet je rekening mee houden?...

Vakantiegeld

Hoeveel vakantiegeld krijg je en wanneer staat het op je rekening?...

Voorbereiden op salarisonderhandeling: 6 tips

We helpen je om goed voorbereid het gesprek in te gaan....

De voordelen van het CNV lidmaatschap

Word vandaag nog lid van CNV. We helpen je met al je vragen over werk en inkomen. En komen op voor jouw belangen als werknemer. Samen staan we sterk.

  • Advies bij al vragen over je werk en inkomen
  • Rechtshulp voor werk en privé
  • Hulp bij je belastingaangifte