Secundaire arbeidsvoorwaarden: wat zijn dat?
Als je aan arbeidsvoorwaarden denkt, springen waarschijnlijk direct je salaris en vakantiedagen in het oog. Dat is begrijpelijk, want dat zijn primaire arbeidsvoorwaarden. Je werkgever moet je natuurlijk een fatsoenlijk salaris, een minimum aantal vakantiedagen en vakantiegeld geven. Naast primaire arbeidsvoorwaarden kunnen er extra afspraken gemaakt worden: de secundaire arbeidsvoorwaarden. Denk aan een reiskostenvergoeding, een auto van de zaak op opleidingsmogelijkheden.
Waarom zijn secundaire arbeidsvoorwaarden belangrijk?
Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn bijna net zo belangrijk als primaire arbeidsvoorwaarden. Want laten we eerlijk zijn, die reiskosten kunnen behoorlijk oplopen en een opleiding volgen kan flink veel geld kosten. Belangrijk dus om ook over deze zaken goede afspraken te maken. Het is daarom slim om tijdens onderhandelingen over je arbeidsvoorwaarden verder te kijken dan je salaris.
Voorbeelden van secundaire arbeidsvoorwaarden
Een aantal veel voorkomende secundaire arbeidsvoorwaarden zijn:
- Pensioenregeling
- Cursussen en opleidingen
- Dertiende maand of bonusregeling
- Overwerktoeslag
- Auto of fiets van de zaak
- Vakantie-/verlofdagen
- (collectieve) Ziektekostenverzekering
- Flexibele werktijden