Redenen voor een loonsverhoging

Het einde van je contractjaar komt dichterbij. Tijd voor je beoordelingsgesprek. Kun je een loonsverhoging verwachten? Er zijn verschillende redenen voor het krijgen van een hoger salaris. We geven je 6 redenen wanneer jij een loonsverhoging kunt verwachten.

1. Bij een promotie

Krijg je een nieuwe functie op je werk? En is die hoger dan je vorige functie? Vaak krijg je bij een promotie een loonsverhoging. Je krijgt andere taken en waarschijnlijk meer verantwoordelijkheden. Misschien moet je zelfs leiding geven aan een team. Toch kan het zijn dat je werkgever niet uit zichzelf een loonsverhoging geeft. Onderhandel daarom altijd over je salaris.

2. Bij een uitbreiding van taken en verantwoordelijkheden

Je takenpakket is uitgebreid. Je krijgt meer taken en verantwoordelijkheden, maar je functie blijft hetzelfde. Vaak heb je dan recht op een loonsverhoging. Heb jij ongemerkt meer taken gekregen? Wijs je werkgever er dan op. Vaak is dit ook onopgemerkt langs je werkgever gegaan.

3. Na elk volledige werkjaar

Soms krijg je jaarlijks een salarisverhoging. Als je goed functioneert. Deze loonsverhoging wordt ook wel een periodieke loonsverhoging genoemd. Je krijgt dan loonsverhoging na elk volledig jaar dat je voor je werkgever hebt gewerkt. Gebruikt je werkgever salarisschalen? Dan ga je een tree omhoog. Zit je op de laatste trede van de salarisschaal? Dan krijg je in principe geen periodieke loonsverhoging meer. Je salaris blijft gelijk.

4. Bij een goede beoordeling

Als je een goede beoordeling van je werkgever krijgt, krijg je vaak een loonsverhoging. Bijvoorbeeld tijdens een functionerings- of beoordelingsgesprek. Meestal staan de afspraken hierover in je cao of arbeidsovereenkomst.

Bekijk hier je cao →

5. Na het afronden van een opleiding of cursus

Heb je een relevant diploma of certificaat behaald? Dan zal je je taken waarschijnlijk nóg beter gaan uitvoeren. Je bent dan meer waard voor het bedrijf. Vaak is dit een goed moment om een loonsverhoging aan je werkgever te vragen.

6. Als het in je cao of contract staat

Meestal staan in de cao afspraken over loonsverhogingen. Vaak krijg je een vast percentage aan salarisverhoging op basis van de reden. Bijvoorbeeld op basis van je beoordeling. Of op basis van de inflatiecorrectie. Dan wordt je loon aangepast op basis van de inflatie.

Staat er in je cao dat je recht hebt op loonsverhoging, maar krijg je die niet? Neem dan contact met op met onze juristen. Wij helpen je verder.

Onderhandel over je salaris

Vind je dat je recht hebt op een loonsverhoging? Dan moet je hier met je werkgever over onderhandelen. Laat zien wat je waard bent. En leg uit waarom jij denkt dat je een salarisverhoging verdient.

Elke situatie is anders. Deze tekst is een algemene voorlichting en geen persoonlijk advies. Voor persoonlijk advies en rechtshulp kun je terecht bij onze deskundige juristen.

Hulp of advies

Heb je volgens jou recht op een loonsverhoging, maar krijg je die niet? Of zijn gemaakte afspraken onduidelijk? Neem contact met ons op. Wij kijken graag met je mee.

Neem contact met ons op