KLM heeft een aantal onderwerpen verder aan ons uitgelegd. We zullen hieronder de belangrijkste met jullie delen:
R-diensten en KV-uren
Momenteel kunnen reservediensten uiterlijk vier kalenderdagen van tevoren worden omgezet naar een dienst. KLM heeft voorgesteld om dit verder te flexibiliseren. Vanuit het KLM-grondpersoneel is hier veel onvrede over. Als CNV hebben wij samen met de collega-bonden aangegeven enkel akkoord te kunnen gaan als dit op basis van vrijwilligheid is en dat deze extra flexibiliteit extra beloond wordt. Helaas zien wij nog geen beweging op het onderdeel “vrijwilligheid” en op het onderdeel "extra beloning". Tot slot geeft KLM aan dat zij aan hun voorstel voor wat betreft het indelen van losse KV-uren blijven vasthouden. Dit voorstel houdt in maximaal in te zetten losse uren verhogen naar 50 en het inzetten van KV-uren in alle diensten. Wel wil KLM bij elke 4 uur die los als KV wordt ingeroosterd 1 uur KV omzetten naar MV. Hier is natuurlijk het laatste woord nog niet over gesproken.
RVU en TDVAP
Op deze regelingen heeft KLM positieve bewegingen gemaakt. Wij zien een aantal aanknopingspunten en zullen de gesprekken hierover continueren. Eén van onze uitgangspunten is om van de tijdelijke TDVAP-regeling een vast onderdeel van de cao te maken.
Bijlage 15
Hierover zijn wij in gesprek en hebben wij aangegeven dat het uitgangspunt van moderniseren wat ons betreft betekent dat de waarde van Bijlage 15 behouden blijft. Er zijn een aantal onderdelen niet uitvoerbaar vanwege gewijzigde wetgeving. Deze onderdelen zijn wij bereid te moderniseren, maar wel binnen de geest van de andere afspraken binnen Bijlage 15. Samen zijn we in gesprek om te kijken of we hier een voor de medewerkers wenselijke invulling aan kunnen geven.
Vervallen van 250 arbeidsplaatsen
Eind januari heeft KLM het vervallen van 250 arbeidsplaatsen bekendgemaakt. Als CNV hebben we samen met de andere grondbonden aangegeven dat wij geen gedwongen ontslagen willen. Als vakbonden denken wij bijvoorbeeld aan het afspreken van een vrijwillige vertrekregeling, bemiddeling, herplaatsing en/of remplaçantenregeling. KLM staat niet onwelwillend tegenover het idee van geen gedwongen ontslagen. We verkennen op dit moment de mogelijkheden hiervoor.
Hoe nu verder?
Komende woensdag 26 maart zullen we de gesprekken voortzetten en in gesprek gaan om tot een cao-resultaat te komen. Er is echter nog een lange weg te gaan, gezien we op het loon-element totaal geen beweging zien, waardoor KLM inzet op het inleveren van koopkracht. Vanuit de grondmedewerkers is er een duidelijk en belangrijk signaal gegeven aan de bonden en KLM, namelijk dat een tweejarige nullijn onacceptabel is. Wij zullen voorzichtig de volgende gesprekken ingaan met de intentie om weer stappen voorwaarts te maken.
Samen sterker
We beseffen dat dit proces langer duurt dan oorspronkelijk de bedoeling was en dat onzekerheid voor niemand prettig is. Toch willen we jullie verzekeren dat we ons blijven inzetten om tot afspraken te komen die bijdragen aan een duurzame toekomst voor zowel KLM als haar medewerkers. We vragen jullie om geduld en vertrouwen terwijl we door deze complexe situatie navigeren.
Dank voor jullie inzet en betrokkenheid. We houden jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen.
Maak jouw collega’s lid voor inspraak op een toekomstige cao
Maak jouw collega’s nu lid van CNV zodat zij meteen inspraak hebben en mee kunnen beslissen over de afspraken die er worden gemaakt met KLM. Wat willen jij regelen in jouw cao? Is het resultaat voldoende om daarmee in te stemmen? Dat is dan aan jou en jouw collega’s. Jij ontvangt per geworven lid een cadeaubon t.w.v. €20,-! Maak ze nu lid voor maar € 25 ,-voor de eerste 5 maanden via: Maak jouw collega lid van CNV!
Cao-traject online
Online kun jij al je vragen kwijt, al het nieuws volgen over dit cao-traject en ook reageren. Ga hier naar de cao-pagina.
Met vriendelijke groet,
Mede namens de kaderleden van CNV,
Souleiman Amallah
Bestuurder CNV
s.amallah@cnv.nl
06-20522211