Die vier piketpalen zijn: Een marktconforme loonverhoging, een koopkrachtbestendige cao, behoud van bijlage 15 (de boventalligheidsregeling in de cao) en het niet inleveren van een atv-dag (EVD).
Wij moeten constateren dat tot nu toe het bod van KLM zich niet verhoudt tot deze piketpalen. Er is 2,5% geboden op jaarbasis voor drie jaar, maar wel in ruil voor een verslechtering van de winstdelingsregeling. Dit betekent dat de in onze ogen beperkte loonstap van KLM (het bod voor aanvang van deze week was 2% op jaarbasis) voor een groot gedeelte door medewerkers zelf gefinancierd wordt. De winstdeling was immers de tegenprestatie van de inlever-cao’s van de afgelopen jaren. Daarnaast is ook een loonbod van 2,5% nog steeds ruim onder het landelijke gemiddelde.
Hier komt bij dat de versobering van de boventalligheidsregeling (bijlage 15) en het inleveren van de EVD-dag nog steeds op tafel liggen. Het spreekt voor zich dat wij erg ontevreden zijn over de voortgang die er gemaakt wordt sinds het verlopen van de oude cao (1 juni 2019). Desondanks geven we het gesprek nog een kans en zijn we ook morgen weer beschikbaar voor onderhandelingen met KLM. We houden jullie op de hoogte en blijven op zoek naar een oplossing.
Contact
Voor vragen of opmerkingen over deze info neem gerust contact op met je bestuurder Michiel Wallaard via m.wallaard@cnvvakmensen.nl en 06-20471892