Nieuwe werkgeversdelegatie
Tot onze verbazing heeft de Nederlandse directie van Cosco Shipping Lines & Cross-Ocean niet deelgenomen aan het overleg. Op de vraag van FNV Havens en CNV Vakmensen waarom de directie niet aan tafel zit, werd in eerste instantie geen antwoord gegeven. Tijdens het overleg benadrukte de werkgever dat Cosco streeft naar meer harmonisatie van arbeidsvoorwaarden in Europa, wat betekent dat de delegatie vanuit het Europese hoofdkantoor een beter overzicht heeft van de arbeidsvoorwaarden in verschillende landen.
“Genoeg is genoeg”, aldus de werkgever
De kosten voor de Nederlandse cao worden door Cosco Shipping Lines & Cross-Ocean als te hoog ervaren in vergelijking met de arbeidsvoorwaarden in andere Europese landen. Het bedrijf streeft ernaar om de verschillen in arbeidsvoorwaarden binnen Europa te minimaliseren. Om dit doel te bereiken, wil de werkgever een aantal belangrijke onderwerpen die de werknemers zekerheid bieden, uit de cao schrappen.
Werkgever wil geen koopkrachtbehoud meer
Cosco Shipping Lines & Cross-Ocean wil de automatische prijscompensatie (APC) niet meer opnemen in de CAO. Het bedrijf heeft herhaaldelijk aangegeven dat het niet als een “havenbedrijf” beschouwd kan worden en daarom weigert het zich te houden aan bepaalde cao-afspraken die we in de Nederlandse zeehavens maken.
FNV Havens en CNV Vakmensen hebben benadrukt dat het APC-systeem bedoeld is voor koopkrachtbehoud. Met andere woorden: middels de APC zorgen we ervoor dat de werknemers net zoveel kunnen betalen van hun loon als het jaar ervoor. Toepassing van dit systeem, zoals in de huidige cao is vastgelegd, betekent ook dat een negatief indexcijfer kan resulteren in looninhouding.
Bonussysteem uit de cao
De werkgever wil het huidige bonussysteem verwijderen uit de cao en een uniforme bonusregeling voor alle Europese Cosco-bedrijven ontwikkelen. Momenteel is de werkgever bezig met het opstellen van een nieuwe bonusregeling vanuit het Europese hoofdkantoor. Echter, er is geen duidelijkheid over wanneer deze regeling gereed zal zijn en wat deze inhoudt. Bovendien wenst de werkgever deze regeling enkel "af te stemming" met de ondernemingsraad.
FNV Havens en CNV Vakmensen zijn van mening dat, zolang er geen nieuwe bonusregeling is ontwikkeld, de huidige regeling in de cao gehandhaafd moet blijven. Tevens dienen eventuele veranderingen met de vakbonden besproken te worden. Ook vinden wij dat de nieuwe regeling in de cao opgenomen moet worden
Vervaltermijn vakantiedagen drastisch terugdringen
Volgens de werkgever moet de vervaltermijn van wettelijke en bovenwettelijke vakantiedagen aangepast worden aan de wet, wat neerkomt op het schrappen van de 5-jaarstermijn uit de cao. Wij wijzen erop dat de afgelopen jaren de werkdruk binnen het bedrijf is toegenomen, en dat werknemers vaak vrije dagen niet hebben opgenomen door de werkomstandigheden. We hebben Cosco gevraagd of ze bereid zijn om elk vakantieverzoek van de werknemer te accepteren, maar dit verzoek is afgewezen.
Geen ouderendagen meer
Cosco heeft ook plannen om de ouderendagen af te schaffen, omdat zij dit beschouwen als een discriminerende regeling aangezien jongeren deze dagen niet toegekend krijgen. FNV Havens en CNV Vakmensen benadrukken echter dat werknemers, met de stijgende AOW-leeftijd, langer moeten blijven werken en dat deze ouderendagen bedoeld zijn om hen enigszins te ontlasten. Cosco is het hier echter niet mee eens en vindt dat hun werknemers geen zwaar werk verrichten.
Afschaffen rookpauzes
Cosco wil niet langer toestaan dat werknemers vier keer per dag gedurende vijf minuten een rookpauze nemen. Als werknemers toch een dergelijke pauze willen nemen, moet dit in hun eigen tijd gebeuren en mag het niet als werktijd worden geregistreerd.
Geen werkgelegenheidsgarantie en minder werkgeversbijdrage aan vakbonden
Tot slot is Cosco Shipping Lines & Cross-Ocean niet bereid om een werkgelegenheidsgarantie af te spreken en willen ze de werkgeversbijdrage aan vakbonden verminderen.
Onacceptabel voorstel
Vakbonden hebben verbolgen gereageerd op het cao-voorstel van Cosco Shipping Lines & Cross-Ocean. Nu er over de cao onderhandeld moet worden, komt het bedrijf op de proppen met “economische onzekerheid”, omzetverlies en hoge investeringskosten. Cosco Shipping Lines & Cross-Ocean vergeet gemakshalve dat zij en andere rederijen grof geld hebben verdiend tijdens de coronajaren.
De enige conclusie die FNV Havens en CNV Vakmensen kunnen trekken uit de voorstellen van de werkgever is dat het bedrijf de cao wil slopen. Ze willen essentiële arbeidsvoorwaarden tenietdoen. Als we kijken naar de verslechteringsvoorstellen van Cosco Shipping Lines & Cross-Ocean, vragen FNV Havens en CNV Vakmensen zich het volgende af: waar blijft de waardering voor die door werknemers getoonde inzet?
FNV Havens en CNV Vakmensen schorten cao-overleg op
Voor dit overleg had de werkgever een tolk ingehuurd. Tijdens het overleg hebben FNV Havens en CNV Vakmensen geconstateerd dat de tolk niet altijd volledig en correct vertaalt wat beide vakbonden naar voren brengen. Hierdoor hebben we besloten om de cao-voorstellenbrief van FNV Havens en CNV Vakmensen niet te presenteren en het cao-overleg op te schorten. We willen eerst een objectieve tolk vinden voordat we het cao-overleg kunnen hervatten.
We kunnen iedereen goed gebruiken, zeker nu!
Wil je vaker informatie ontvangen over de gesprekken en afspraken die de vakbonden hebben/maken met jouw werkgever? Word dan lid! Des te meer leden, des te luider de stem! Ken je collega’s die nog geen lid zijn en die een stem hebben die gehoord mòet worden? Ga dan naar de website CNV Vakmensen, maak je collega lid en ontvang zelf ook een extraatje.
Wist je trouwens al dat op onze website je het hele cao-traject kunt volgen en de mogelijkheid hebt om vragen en opmerkingen te plaatsen?
Met strijdbare groet,
Mede namens de onderhandelingsdelegatie van FNV Havens en de kaderleden,
Micky van Loon
Vakbondsbestuurder CNV Vakmensen