Business-update
De werkgever geeft aan dat de vrachttarieven gekelderd zijn en dat de “Deap Sea Moves” ver achterblijven bij wat gebudgetteerd is voor 2022. De werkgever stelt dat het budget hierdoor onder druk staat, nu hij ook verwacht dat de containeropslag in 2023 zal dalen.Daarnaast geeft Hutchison Ports Delta II “last te hebben” van hoge energieprijzen en hoge inflatie. Daarom zal toepassing van de automatische prijscompensatie (APC), onder de huidige omstandigheden, grote financiële impact hebben op de toekomstige bedrijfsvoering, aldus de werkgever. In één ademteug geeft de werkgever aan dat hij weet dat de APC “ontzettend belangrijk” is voor zijn werknemers, maar dat hij hier wel een “cap” in wil aanbrengen.
Onacceptabel voorstel
In de meeste cao’s hebben wij een jaarlijks systeem gebaseerd op oktober – oktober. Inmiddels zijn de indexcijfers bekend en is het APC-percentage, dat doorgaans op 1 januari 2023 toegekend wordt, berekend. De werkgever wil maar een gedeelte van dit percentage (16.9%) per 1 januari 2023 aan de werknemers uitkeren. Ook voor 2024 en 2025 wil de werkgever de APC aftoppen. Dit houdt in dat de werkgever het looncomponent in de cao Hutchison Ports Delta II als volgt wil invullen:- Per 1 januari 2023 de lonen verhogen met de APC tot een maximum van 9%;
- Per 1 januari 2024 de lonen verhogen met de APC tot een maximum van 5%;
- Per 1 januari 2025 de lonen verhogen met de APC tot een maximum van 5%.
Enerzijds beweert de werkgever te begrijpen dat de APC-systematiek voor zijn werknemers belangrijk is en worden jullie in het “Sinterklaas gedicht” geprezen om jullie tomeloze inzet en flexibiliteit, anderzijds weigert de werkgever de APC aan de werknemers toe te kennen.
APC = APC
Zoals jullie inmiddels weten is elke wijziging ten aanzien van de APC voor CNV Vakmensen en FNV Havens onbespreekbaar. Door de APC-afspraken die wij maken stijgen de cao-lonen automatisch mee met de inflatie. Hierdoor realiseren wij koopkrachtbehoud voor onze leden. Anders gezegd: we zorgen er op die manier voor dat onze leden net zoveel kunnen betalen van hun loon als het jaar ervoor. Het maximaal 9% loonvoorstel van de werkgever in 2023 houdt in dat de koopkracht van de Hutchison Ports Delta II werknemers met 7.9% achteruit gaat. Een afspraak die CNV Vakmensen en FNV Havens niet kunnen maken.Cao onderhandelingen opgeschort
De werkgever geeft aan dat verder onderhandelen pas zin heeft als CNV Vakmensen en FNV Havens hun voorstellenbrieven van tafel halen. Werkgever meent pas verder met de vakbonden te kunnen onderhandelen, als de APC wél ter discussie gesteld kan worden. Hij is namelijk ervan overtuigd dat de werknemers de situatie van Hutchison Ports Delta II wel zullen begrijpen.Echter was de werkgever wel bereid om uitleg te geven over hoe de reiskosten zijn opgebouwd en verwachtte hij van vakbonden een toelichting op het thema “Eerder Stoppen met Werken”. CNV Vakmensen en FNV Havens hebben aangegeven dat het geen zin heeft om over alle andere onderwerpen in de voorstellenbrieven te spreken, als de impasse rondom de APC niet is opgelost.
CNV Vakmensen en FNV Havens hebben dan ook besloten de cao-onderhandelingen op te schorten en werkgever dringend geadviseerd om deze periode te gebruiken om nog eens heel goed na te denken over hun loonvoorstel.
Vragen? Mocht je naar aanleiding van deze nieuwsbrief vragen hebben, dan kun je deze hier op de cao-pagina plaatsen of mailen naar h.chikhi@cnvvakmensen.nl
Onderhandelingsdelegatie CNV Vakmensen en FNV Havens
Wil je reageren of heb je een vraag?
poll__results
Bedankt voor je stem!
Meld je aan voor onze nieuwsbrief over werk en inkomen. Je ontvangt deze 1x per maand.