Sociaal Plan
De werkgever stelt een paar tekstuele wijzigingen voor in het sociaal plan, maar wil er verder niets aan veranderen en vindt het prima als het onderdeel blijft van de cao. We zullen nog kijken naar welke wijzigingen worden voorgesteld, maar kunnen met dit deel van de onderhandelingen waarschijnlijk uit de voeten.Salarisverhoging
Over de wenselijkheid en mogelijkheid om de salarissen te verhogen, verschillen bonden en werkgever nog van inzicht. Bonden hebben voorgesteld om de Automatische Prijscompensatie (APC) in de cao op te nemen. Die APC is een systeem om de lonen jaarlijks aan te passen aan de ontwikkeling van de prijzen in het jaar ervoor. Dus: als de prijzen voor wat een gemiddeld huishouden allemaal nodig heeft in een jaar tijd met x% stijgen, worden de lonen in januari daarop met hetzelfde percentage verhoogd. Daarnaast kunnen natuurlijk nog andere loonsverhogingen worden overeengekomen, maar met de APC is behoud van koopkracht in elk geval grotendeels gegarandeerd. En dat is waardevol. In nagenoeg alle cao’s voor terminals – zoals bijvoorbeeld APMT Maasvlakte II – staat die Automatische Prijscompensatie. Dankzij dit systeem zijn de lonen in januari 2022 met 3,28% verhoogd. Over de laatste 7 jaar (inclusief deze laatste verhoging) stegen de lonen met gemiddeld bijna 1,5% per jaar. Bonden hebben Maersk voorgesteld om de salarissen naast toepassing van de APC met een flink percentage te verhogen. De werkgever wil de lonen wel verhogen, maar zet vooral in op een verbetering van het One Maersk Bonus Plan (OMBP).Werkgever voelde nog weinig voor het introduceren van de APC. De argumenten: de APC wordt in Nederland in maar weinig cao's toegepast en het is onvoorspelbaar tot welke loonsverhogingen deze systematiek jaarlijks leidt. Deze tegenargumenten van de werkgever konden we nauwelijks serieus nemen. Het salarissysteem zoals Maersk dat hanteert (dat er onder andere toe leidt dat werknemers niet allemaal dezelfde salarisverhoging krijgen) komt in Nederland namelijk echt bijna nergens voor en het is totaal onvoorspelbaar tot welke bonussen het OMBP jaarlijks leidt. Als dat allebei geen punt is, kan de invoering van de APC dat ook niet zijn.
Om echter ook mee te denken met de werkgever, hebben de bonden voorgesteld een 3-jarige cao te sluiten, met in het eerste jaar 50% APC plus een hoog percentage loonsverhoging, in het tweede jaar een groter percentage APC plus een lager percentage loonsverhoging en in het derde jaar alleen de volledige APC en een verbetering van het OMBP. Dat lijkt ons een betere besteding van het geld dat Maersk dit jaar en volgend jaar (voor Maersk twee vette jaren) zou willen uitgeven aan de verbetering van het OMBP.
Eind deze maand verder
We hebben nogmaals benadrukt dat het, gezien ook de megawinst die Maersk Line in 2020 en 2021 heeft gemaakt en de winstverwachting voor 2022 en 2023, mogelijk moet zijn om de wensen van onze leden te honoreren. De werkgever denkt erover na en op 24 februari a.s. praten we verder. Jullie horen van ons.Meepraten en vragen stellen
Op de cao-pagina is het hele cao-traject te volgen en kun je meepraten, reageren (ook op anderen) en je vraag stellen. Ga direct naar de cao-pagina.Arjan Baselmans, onderhandelaar CNV Vakmensen
M 06 4782 6869 / a.baselmans@cnvvakmensen.nl