Waar staan we nu?
We doen het zwaarste werk in de haven.
We werken 24/7 op de schepen om ze op tijd weer te laten vertrekken, weer of geen weer, wij gaan altijd door, behalve als wij onze zin niet krijgen.
De rederijen maken op dit moment per maand afzonderlijk $55 miljoen winst en geen terminaloperator of sjorbedrijf durft een rechtvaardige tariefsverhoging voor de noeste arbeid van en door onze leden te vragen die past.
Nou wij wel!
Het hangt van ECT en Matrans zelf af of zij de rekening bij de rederijen gaan neerleggen of dat wij dat moeten gaan doen.
Wat vragen wij?
- Jaarlijks APC
- Een loonsverhoging van 2,5-3% met een minimum van €85 bruto per maand.
- Een budget van ongeveer €111.000,- per werknemer vanaf 64 jaar om eerder te kunnen stoppen met werken (totaal 2.5% van de loonsom voor de komende 13 jaar).
- Een extra inzet van de werkgever om het loonverschil tussen loongroep 3 en 4 aanvaardbaar op te lossen.
- Meer vaste banen voor jonge nieuwe sjorders, doorstroom vanuit 5 jaar en BBL contracten.
- Als je je kapot gewerkt hebt voor de rederijen, dat je dan je salaris kan behouden als je niet meer kan sjorren maar wel andere werkzaamheden kan gaan doen.
Wat is het openingsbod van Matrans?
- Jaarlijks APC
- 2021 0,5% en 2022 0,75% bovenop de APC.
- Eerder stoppen met werken, reserveren van 0,5 % van de loonsom per jaar (dat is 1/5 van het benodigde bedrag om tot een goede regeling te komen).
- Matrans is bereid mee te denken over meer vaste banen voor nieuwe in/doorstroom.
- Matrans vindt dat de discussie over loongroep 3 in de vorige cao al is opgelost en dat het nu wel klaar is.
- Wanneer je niet meer kunt sjorren is het geoorloofd een salarisschaal lager uit te betalen.
We zijn er nog lang niet
We liggen ook al overhoop met de ECT directie. ECT directie heeft vandaag laten weten om op 8 maart verder te willen onderhandelen en dat ze met betere voorstellen aan de tafel zullen verschijnen als de afgelopen 6 rondes. Als dat zo is, dan is er ook nog goede hoop op een goede afloop bij Matrans, zonder conflicten, omdat Matrans zijn werkzaamheden doet bij de ECT.
Samen sterk!
Met vriendelijke groet,
Niek Stam Bestuurder FNV Havens en delegatie
Tjeerd Orie Bestuurder CNV Vakmensen en delegatie