CAO Verbrugge Terminals – werkgever gaat nadenken en rekenen

Op 15 oktober 2024 vond de tweede ronde van het onderhandelingstraject voor een cao per 1 januari 2025 plaats. Het wisselen van ideeën om te komen tot een goede seniorenregeling waarbij in de laatste werkzame jaren wat gas teruggenomen kan worden stond centraal. Voor de rest werd nogmaals duidelijk dat de vertegenwoordiging van de werkgever van mening is dat we overvragen.

CAO Inzet
Een tweejarige cao met naast APC ook een extra loonsverhoging, een ouderenregeling vanaf 60 jaar, mogelijkheid tot eerder stoppen met werken met een RVU vergoeding, vakantiegeld over overwerkt, en zo voorts. Het is volgens jullie werkgever allemaal veel te duur.

Werkgever heeft een ouderenregeling voorgesteld waarbij je 80% kunt gaan werken tegen 100% salaris en 100% pensioenopbouw vanaf 63 jarige leeftijd. Werkgever wil dit voor een deel financieren door de toekenning van leeftijdsdagen vanaf 55 jaar te versoberen. Met dit voorstel is er geen ruimte meer voor een salarisverhoging bovenop de APC.

Reactie vakbonden
Wij hebben nogmaals aangegeven dat er binnen het personeelsbeleid van Verbrugge Terminals een hoop achterstallig onderhoud is. Bij achterstallig onderhoud moet je een keer een rekening betalen om te zorgen dat je weer jaren vooruit kunt. Dat is hetgeen wat nu aan de hand is.

Als vakbondsdelegaties zijn we aan tafel gegaan met de intentie om door middel van onderhandeling een goede deal te sluiten. We hebben jullie werkgever verleid door op basis van onze voorstellenbrieven een integrale reactie te doen waarin wij een beweging gemaakt hebben om te komen tot een acceptabele oplossing.

Integrale reactie
In het kort hebben wij aangegeven te gaan voor een tweejarige cao waar de afspraken uit het traject cao 2.0 in verwerkt worden. Naast de aanpassing van de salarissen als gevolg van de APC zijn wij gezakt naar 1,75% initiële verhoging per 1/1/2025 en 2,5 % per 1/1/2026. We houden ons voorstel vast dat er ook vakantiegeld wordt opgebouwd over overwerk en toeslagen. Voor wat betreft de verplaatsingstoeslag hebben we een keuz voorgelegd: verhoging naar € 25,-- te verhogen of reistijd als diensttijd te zien. We stellen voor dat gedurende de looptijd werkgever ervaring gaat opdoen met het veiligheidsprogramma van stichting veilige haven door een aantal collega’s de cursus te laten volgen. Voor wat betreft het ouderenbeleid stellen wij voor een 80/100/100 regeling in te voeren vanaf 61 waar de werknemers vanaf deelname 11 ouderendagen en 5 bovenwettelijke verlofdagen voor inleveren. Tot slot stellen we nog wat zaken voor rondom reiskosten woon werk verkeer, pauzetijd, en vermindering van inzet tijdens de klos.

Vervolgoverleg
Na een uur schorsen geeft jullie werkgever aan dat er een groot gat is te overbruggen en dat ze nog niet met een integrale reactie kunnen komen. Ze willen hier nog eens goed over nadenken en wat doorrekeningen maken. Het eerstvolgende overleg is gepland op woensdag 13 november. De verwachtingen van ons zijn dan ook hooggespannen.

Mede namens Marvin van Eenennaam (kader- en delegatielid),
met vriendelijke groet,