Intensief traject
Na het bereiken van het vorige cao resultaat - na een stevig actietraject - is gestart met de inspanningen te komen tot een nieuwe cao. In het traject ‘cao 2.0’ hebben we gewerkt aan een nieuwe cao-tekst waarbij getracht is zoveel mogelijk verschillen tussen de verschillende groepen binnen de cao te verkleinen (technische dienst, kantoor, operatie Terneuzen en operatie Vlissingen). Daarbij zijn de teksten ook beter beschreven zodat helder is wat er eigenlijk bedoeld wordt. Dat laatste is van groot belang omdat we daarmee nu ook een document in handen gaan krijgen waar helderder is wat jullie rechten zijn. Hier schortte het met regelmaat aan waardoor onze juristen moeite hadden goed voor jullie belangen op te komen. Tot slot zijn er heeft de nieuwe cao-tekst ook een aantal verbeteringen (plussen) voor jullie onder aan de streep.
Functiewaardering
Voorts is er gestart met een traject tot functiewaardering waardoor de werkzaamheden waar jullie voor zijn besteld goed zijn beschreven en functies logisch met elkaar samenhangen. Dit traject loop de komende twee jaar verder door. Om dit goed door te kunnen zetten was eerst een nieuwe cao nodig.
Cao onderhandelingen
Na de zomerperiode van 2024 hebben we jullie geraadpleegd over onze inzet voor een nieuwe cao per 1 januari 2025. Nadat deze is vastgesteld door jullie zijn we in oktober, november en december gaan onderhandelen met jullie werkgever. Dit was geen gemakkelijk traject. We hebben de onderhandelingsdelegatie van jullie werkgever goed onder druk weten te zetten en zijn er van overtuigd dat we hun ruimte maximaal hebben weten te bereiken.
Tussentijdse ledenraadpleging
Na de ener laatste onderhandelingsronde waren de gezamenlijke vakbondsonderhandelingsdelegaties van mening dat we voorbij ons mandaat waren en hebben de leden bijeen gehaald. In vier vergaderingen hebben op besproken wat er op tafel lag en wat daar nog aan verbeterd moest worden wilde we tot een resultaat kunnen komen.
Onderhandelingsresultaat
Op 4 december zijn de onderhandelingen weer hervat en zijn tot een onderhandelingsresultaat gekomen. Een principe akkoord is het niet geworden omdat we op een aantal vlakken te veel van onze inzet niet hebben kunnen realiseren. Echter er ligt veel op tafel dat we wel hebben gerealiseerd wat een forse plus betekent als je dat afzet naar geen afspraak. Alles van tafel gooien is dus niet reëel.
Wat nu voorligt is een - op basis van de afspraken in cao 2.0 - cao met een looptijd van 2 jaar. Afspraken dat we gaan toewerken naar veiliger werk door gedurende looptijd kennis op te doen met de tools van stichting veilige haven, een stevig seniorenbeleid waarmee je samen met collega’s in andere havenbedrijven voorzien bent van één van de beste seniorenregelingen die in Nederland van kracht zijn, afspraken over de planning van het werk waarbij het uitgangspunt is dat we toewerken naar een situatie waarbij je ook als werknemer beter je werk- en privébelang kunt bewaken.
Nachtwerk en inhuurafspraak
We hebben lang stil gegaan bij het nachtwerk en de tijdelijke inhuurafspraak. De huidige afspraak waarbij externe kraanmachinisten ingehuurd kunnen worden is met twaalf maanden verlengd maar daar staat tegenover dat er maandelijks overleg komt met de vakbondsdelegaties waarbij alles op tafel komt om samen te bespreken hoe we het aangeboden werk zo goed mogelijk kunnen inplannen. Uitgangspunt is dat werkzaamheden binnen Verbrugge Terminals zoveel mogelijk uitgevoerd wordt door werknemers van Verbrugge Terminals.
Inkomen en vergoedingen
De verwachting is dat de salarissen als gevolg van de APC met ingang van 1 januari 2025 stevig zullen worden verhoogd met een percentage tussen de 3% en 4% gezien de referteperiode december – december. Gezien de kostenstijgingen van allerhande andere afspraken zoals de seniorenregelingen, toeslagen, cao 2.0 et cetera had werkgever weinig ruimte om de lonen structureel te verhogen.
Wij hebben daar tegenover gezet dat aan achterstallig onderhoud eenmaal een prijskaartje hangt. De laatste bijgewerkte cao teksten dateren uit 2017, het seniorenbeleid was niet op orde voor een bedrijf waar zonder discussie zeer zwaar werk voortkomt. Dat dat geld kost is logisch.
In de ledenraadplegingen is heel helder naar voren gebracht dat we liever structureel loon hebben dan incidenteel loon. We hebben lang onderhandeld en binnen de onderhandelingsdelegatie van gedachten gewisseld waar we het verstandigst aan deden. Uiteindelijk hebben we er voor gekozen om naast de APC een eenmalige te laten zitten en de structurele loonsverhoging ietsje te verlagen zodat we met ingang van 1 juni aanstaande voortaan vakantiegeld berekend wordt over de klostoeslag, overwerkvergoedingen en onregelmatigheidstoeslagen. Dit betekent dat de jaarinkomen structureel meer waard wordt er is meer waard dat het bod van werkgever dat op tafel lag.
Stemming en advies
In de bijlage tref je de (concept) complete set met afspraken die we ter stemming gaan voorleggen aan onze leden. Bijlage I en bijlage II ontbreken nog en worden nu samengesteld door jullie werkgever. Zodra dat klaar is wordt het complete verhaal aan jullie voorgelegd ter stemming waar je voor of tegen kunt stemmen.
Als onderhandelingsdelegatie vinden wij dat er veel van waarde op tafel ligt. In de ledenraadplegingen hebben we aangegeven wat alles bij elkaar opgesteld waard is aan verbeteringen ten opzichte van het huidige arbeidsvoorwaardenpakket. Daarbij komt dat als jullie in meerderheid met deze set aan afspraken instemmen we een goede fundament hebben om verder te werken aan beter werk binnen Verbrugge Terminals. Denk aan betere werkplanning, functiewaardering, een nieuwe pensioenregeling in de volgende cao én het helpen naleven van jouw eigen arbeidsvoorwaarden.
De onderhandelingsdelegatie van het CNV gaat deze set aan afspraken dan ook positief aan je voorleggen en adviseert je voor te stemmen.
Binnenkort komen we in de lucht met de complete protocoltekst en steminstructie.
Met vriendelijke groet,
Mede namens Marvin van Eenennaam (kader- en delegatielid),
met vriendelijke groet,
Tjeerd Orie
Bestuurder/onderhandelaar a.i. CNV
+31620489475