Stemmen met een boodschap
Wanneer er een onderhandelingsresultaat is bereikt, is het gebruikelijk dat je voor of tegen stemt. In de onderhandelingen voor de nieuwe cao DB Cargo hebben we het iets anders gedaan, het was mogelijk om tegen het resultaat te stemmen, maar wel in te stemmen met het tekenen van een nieuwe cao. Deze extra optie heeft de doorslag gegeven in de stemming, opgeteld bij de voor-stemmen is er een meerderheid ontstaan voor het tekenen van de cao 2024-2026. Het is allicht symbolisch, desalniettemin is het belangrijke informatie voor mij als bestuurder en de onderhandelingsdelegatie.
Zoveel mensen, zoveel wensen
De cao is niet zonder slag of stoot tot stand gekomen, daar zullen we het allemaal over eens zijn. Tijdens het proces zijn er verschillende momenten geweest waarop de onderhandelingsdelegatie de achterban heeft geraadpleegd over de koers en de ingenomen standpunten. Zoals eigenlijk bij elk collectief, heeft iedereen een eigen mening en ideeën over wat wel of niet verstandig zou zijn. Dit betekent dat ik mij realiseer dat niet iedereen zich in dezelfde mate kan vinden in de gekozen koers en de standpunten zoals deze zijn toegelicht in de verschillende nieuwsbrieven. In de overwegingen hebben we als onderhandelingsdelegatie geprobeerd rekening te houden met alle meningen, dit was lang niet altijd even eenvoudig zoals je wellicht nog weet vanuit eerdere nieuwsbrieven. Uiteindelijk echter, telt het resultaat, het eindoordeel is altijd aan de leden en niet aan mij als bestuurder. Iedereen heeft kunnen stemmen over het resultaat met de mogelijkheid om een boodschap mee te geven. Het resultaat is dat een meerderheid instemt met de nieuwe cao en CNV actief betrokken blijft.
Jullie kanttekeningen
Bij het uitbrengen van de stem was het mogelijk een opmerking te maken. Graag maak ik van de mogelijkheid gebruik te reageren op een aantal daarvan.
Het 'probleem' met het resultaat is dat de ontziemaatregelen worden versoberd. Als onderhandelingsdelegatie zijn we er allerminst van overtuigd dat deze versobering in deze cao bijdraagt aan een oplossing voor de moeilijke tijden waar DB Cargo zich momenteel in bevindt. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de afspraak om een pilot te houden om te onderzoeken of het mogelijk is om efficiënter te roosteren. Omdat het versoberen van de ontziemaatregelen echt wat betekent voor de jongere collega's, terwijl het in elk geval op de korte en middellange termijn niets gaat opleveren, zijn we niet tevreden over deze uitkomst. Temeer omdat er ook niets voor in de plaats is gekomen in het kader van duurzame inzetbaarheid. Dit verklaard de overwegend negatieve toon tijdens het proces en bij het resultaat. Dit doet niets af aan de positieve mening over de andere afspraken de we hebben kunnen maken.
Als onderhandelingsdelegatie hebben we gebruik gemaakt van de ledenapp. Omdat een groot aantal leden deelneemt aan deze app, levert de input een representatief beeld op ondanks dat niet iedereen zijn of haar mening via de app heeft kunnen geven. De belangrijkste raadpleging - de stemming over het eerste integrale bod van DB Cargo - hebben we uiteraard wel uitgezet onder alle leden, evenals de uitnodiging voorde fysieke en online bijeenkomsten over het integrale bod. In de toekomst zullen we gebruik blijven maken van de Whatsappgroep, we zullen daarnaast nog beter kijken hoe we de leden die niet deelnemen aan de appgroep kunnen betrekken bij het bepalen van de koers.
Tot 1 juli 2026
De komende periode wordt gestart met het uitvoeren van de gemaakte afspraken. Uiteraard wordt allereerst de loonsverhoging doorgevoerd. omdat dit met terugwerkende kracht gebeurd, zal er een nabetaling volgen over de periode tot 1 januari 2025. DB Cargo zal jullie informeren over de termijn waarop je deze nabetaling kunt verwachten. Ook de pilot roosteren zal worden opgestart, hierover ontvangen jullie op korte termijn nader bericht vanuit de vakbond.
Tot slot worden nu de vakbondsoverleggen voor 2025 gepland. Helaas zijn de overleggen in 2024 steeds uitgesteld met als gevolg dat er nog wat zaken liggen die voortkomen uit de vorige cao. We hopen deze op korte termijn te kunnen bespreken en af te handelen, zodat we ons vervolgens volledig kunnen focussen op de uitvoering van de nieuwe cao DB Cargo Nederland 2024-2026.
Mede namens de onderhandelingsdelegatie bedank ik jullie voor de betrokkenheid en hopen dat we daarop mogen blijven rekenen in 2025. Uiteraard kun je ook in 2025 met vragen, opmerkingen contact opnemen.
Edwin Meijer
bestuurder CNV
T. 06 230 653 95
E. e.meijer@cnv.nl