Duidelijke opdracht aan DB Cargo
Na het 5e overleg hebben we DB Cargo een duidelijke boodschap meegegeven. Om verder te kunnen gaan was het wat CNV betreft noodzakelijk dat DB Cargo het voorstel met betrekking tot de aanpassing van de ontziemaatregelen heroverweegt, met name op het punt van de nachtdiensten. Uit de enquête bleek namelijk dat jullie daar de grootste zorgen bij hebben. Daarnaast hebben wij er op aangedrongen dat een eventuele pilot met betrekking tot artikel 41 en 43 duidelijk omschreven moet zijn omdat we daar anders onmogelijk ja tegen kunnen zeggen.
DB Cargo heeft naar jullie geluisterd
In de periode na het 5e overleg zijn bijna alle locaties bezocht en is een presentatie gehouden over de financieel-economische situatie waarin het bedrijf zich bevind. De leden van de onderhandelingsdelegatie hebben ook een aantal bijeenkomsten bijgewoond en geluisterd naar jullie reacties. DB Cargo heeft dat ook gedaan en op 27 september hebben DB Cargo en de vakbonden de bevindingen gedeeld en gesproken over mogelijke aanpassingen op het voorstel over artikel 41 & 43 en de ontziemaatregelen om tot een akkoord te komen. Jullie werkgever heeft laten blijken naar jullie geluisterd te hebben en ruimte geboden om tot een beter cao-bod te komen. Echter, op het punt van de ontziemaatregelen - de 57+ regeling in het bijzonder - zag de onderhandelingsdelegatie van CNV onvoldoende beweging. We zijn vervolgens uit elkaar gegaan met de afspraak dat wij onder jullie - onze achterban - zouden peilen of de ingeslagen route een begaanbare route zou zijn om dat vervolgens in het vakbondsoverleg op 9 oktober terug te koppelen.
9 oktober onverwacht 6e onderhandeling
Op 9 oktober zou het vakbondsoverleg plaatsvinden, DB Cargo heeft echter voorgesteld de afspraak te benutten om te onderhandelen over de cao. Dit kwam voor ons als een verrassing en stelde ons voor een dilemma. Uit de voornoemde peiling hadden wij namelijk opgemaakt dat de route zoals op 27 september voorgesteld, een doodlopende weg zou zijn. Wij hebben daarom aangegeven dat verder onderhandelen alleen zinvol werd geacht wanneer er voldoende ruimte geboden zou worden om af te wijken van de op 27 september ingeslagen route. Na een schorsing bleek deze ruimte er niet te zijn en heeft er geen onderhandeling plaatsgevonden. DB Cargo heeft vervolgens de conclusie getrokken dat we uitonderhandeld waren.
Waarom (nog) geen akkoord?
Wat CNV betreft zijn we heel dicht bij een akkoord gekomen. We zijn het er allemaal over eens dat DB Cargo in zwaar weer verkeerd en dat het onvermijdelijk is dat er aanpassingen worden gedaan op het punt van roosteren en de ontziemaatregelen. Wat betreft het roosteren (artikel 41-43) kunnen we het wel eens worden, het voorstel omtrent de ontziemaatregelen blijft een struikelblok. Als CNV staan we voor adequate maatregelen om gezond oud te worden in het werk. Er is nota bene landelijk actie gevoerd tegen het voornemen van de Overheid om de RVU af te schaffen! Het moet mogelijk blijven om eerder te stoppen met zwaar werk. Het is voor CNV daarom een brug te ver om in de cao DB Cargo af te spreken dat er juist langer doorgewerkt moet worden in zwaar werk. Dit betekent dat wij de ontziemaatregelen willen behouden zoals ze zijn. Echter, wij zijn ons er van bewust dat de bestaande afspraken op termijn onhoudbaar zijn en dat het, gelet op de financieel-economische situatie, noodzakelijk is íets te doen. Als CNV hebben we daarom een handreiking gedaan door het bespreekbaar te maken om in plaats van 3 nog slechts 2 ontziemaatregelen aan te bieden. Voor deze denkrichting was op 27 september geen meerderheid. Graag hadden we dit op 9 oktober nog een keer toegelicht, maar zoals gezegd is het niet tot een onderhandeling gekomen.
Zijn we uitonderhandeld?
Afgelopen vrijdag is de huidige situatie besproken binnen de BLG. We zijn er unaniem van overtuigd dat het laatste cao-bod niet tot een akkoord gaat leiden en we in dat geval min of meer terug bij af zijn. Juist omdat we het er over eens zijn dat het noodzakelijk is veranderingen af te spreken in de cao, is niemand erbij gebaat wanneer dit de uitkomst is van de intensieve onderhandelingen. Daarom heeft de BLG de onderhandelingsdelegatie gevraagd te onderzoeken of het overleg hervat kan worden in een laatste poging om ook een oplossing te vinden voor het laatste struikelblok in deze onderhandelingen. Wat de uitkomst ook zal zijn, in de week van 28 oktober zal het cao-bod in stemming worden gebracht. Omdat de periode waain je kunt stemmen daardoor heel kort zal zijn, vragen we je de e-mail en CNV/ DB Cargo info app in de gaten te houden.
Mede namens de BLG DB Cargo
Edwin Meijer
bestuurder CNV
T. 06-23065395 (ook Whatsapp)
E. e.meijer@cnv.nl