DB Cargo Nederland heeft het zwaar
We zijn het er allemaal over eens dat DB Cargo Nederland in economisch zwaar weer verkeert en dat het noodzakelijk is om (ingrijpende) maatregelen te nemen om aantrekkelijk te worden voor opdrachtgevers. Om (weer) aantrekkelijk te worden, moet de prijs omlaag: het vervoer moet goedkoper kunnen worden aangeboden. CNV begrijpt daarom de wens om wijzigingen aan te brengen in de kaders waarbinnen geroosterd moet worden (artikel 41 & 43). We hebben wel steeds benadrukt dat we niet zouden instemmen met een carte blanche, aan de voorkant moeten duidelijke doelen en kaders worden gesteld om ook echt te kunnen controleren of het doel bereikt is. Hierover zijn we het uiteindelijk ook eens geworden.
Nut en noodzaak maatregelen
CNV is er allerminst van overtuigd dat DB Cargo Nederland meer opdrachten gaat krijgen wanneer we nu afspreken dat jongere werknemers over 8 jaar langer zwaar werk gaan verrichten. DB Cargo echter, acht het noodzakelijk en was dan ook onverbiddelijk op dit punt. We moeten er kennelijk maar op vertrouwen dat (potentiële) opdrachtgevers het gebaar waarderen. De onderhandelingen zouden (wederom) zijn mislukt wanneer dit het breekpunt zou zijn. De onderhandelingsdelegatie heeft ervoor gekozen die beslissing aan jullie, de leden van CNV te laten.
Gaan wij deze cao sluiten?
DB Cargo onderhandelt met CNV en FNV over een nieuwe cao, maar dit betekent niet dat iedereen het met elkaar eens moet worden om tot een nieuwe cao te komen. DB Cargo kan er ook voor kiezen een cao af te sluiten met alleen CNV of FNV. Na het overleg van 9 december zijn we er wel zeker van geworden dat er niet meer in zit dan het ‘resultaat’ dat we nu voor kunnen leggen. Dit resultaat zal jullie bekend voorkomen, het is namelijk bijna gelijk aan het integrale bod dat in juni is gepresenteerd en wat door jullie werd weggestemd. Er zitten wel wat ‘verbeteringen’ in, dat wil zeggen dat de versobering van de 57+ regeling iets minder ingrijpend uitpakt.
De uitkomst, het 'resultsaat'
Het resultaat van 9 december vindt je als bijlage bij deze nieuwsbrief. De belangrijkste punten hebben we op een rij gezet:
Looptijd en loon
- De cao heeft een looptijd van 1-7-2024 tot 1-7-2026 (2 jaar)
- Per 1-7-2024 een loonsverhoging van 3,9% (met terugwerkende kracht dus)
- Per 1-7-2025 een loonsverhoging van 3,1%
Ontziemaatregelen*
- De ontziemaatregelen voor medewerkers in niet-roulerende diensten komen te vervallen
- De ontziemaatregelen voor medewerkers in roulerende diensten worden versoberd door deze te koppelen aan de AOW leeftijd:
- GIOW regeling gaat in op AOW leeftijd minus 10 jaar
- 55+ regeling gaat in op AOW leeftijd minus 10 jaar
- 57+ regeling gaat in op AOW leeftijd minus 8 jaar
- 60+ regeling gaat in op AOW leeftijd minus 5 jaar
* Voor medewerkers in dienst voor 1-7-2024 geldt een overgangsmaatregel:
- Medewerkers in niet-roulerende diensten geboren voor 1-7-1974 kunnen gebruik blijven maken van de huidige ontziemaatregelen.
- Medewerkers in roulerende diensten geboren voor 1-7-1977 kunnen gebruik blijven maken van de huidige ontziemaatregelen
- Medewerkers geboren op of na 1-7-1977 groeien in de versoberde regeling middels een ingroeimodel (de tabel zoals deze nu geldt, is opgenomen in de bijlage)
- Medewerkers in dienst op 1-7-2024 en geboren na 1-7-1977 kunnen vanaf 57 jaar niet verplicht worden om meer dan 36 nachtdiensten per jaar te werken en niet meer dan 3 aaneengesloten nachtdiensten per kalendermaand.
Pilot roosteren (artikel 41 & 43)
- Er wordt een pilot gestart van 12 maanden waarin wordt onderzocht of het loslaten van de huidige kaders zoals opgenomen in artikel 41 & 43 leidt tot een efficiëntere roostering en daardoor tot een grotere aantrekkelijkheid voor opdrachtgevers. De exacte kaders en doelstellingen worden voor aanvang van de pilot vastgesteld door een in te stellen stuurgroep met vertegenwoordigers van DB Cargo en de vakbonden.
Stemmen over dit resultaat
Het is aan jullie om te laten weten of we dit resultaat van de onderhandelingen willen omzetten in een door CNV gesteunde cao per 1 juli 2024. Wanneer de meerderheid tegen dit resultaat stemt, zal CNV de cao niet tekenen. Dit betekent niet automatisch dat er dan geen nieuwe cao komt, zoals gezegd kan de cao ook alleen met FNV gesloten worden. Bij de stemopties zullen we hier rekening mee houden.
Klik hier om te stemmen. Stemmen kan tot en met zondag 22 december 2024.
Krijg je dit bericht per post dan kun je deze nieuwsbrief op de cao-pagina makkelijk vinden door naar www.cnv.nl/cao te gaan en dan in de zoekbalk DB Cargo invullen.
Mede namens de onderhandelingdelegatie,
Edwin Meijer
bestuurder CNV
T. 06 230 653 95 (ook Whatsapp)
E. e.meijer@cnv.nl