Het eindbod
De volledige tekst van het eindbod vind je als bijlage bij deze nieuwsbrief. Als onderhandelingsdelegatie van CNV hebben we er weinig aan toe te voegen, in elk geval niets positiefs. Het is aan jou om te laten weten of je vóór of tégen dit eindbod stemt. Wanneer de meerderheid tegen dit eindbod stemt, is er wat CNV betreft geen nieuwe cao DB Cargo Nederland tot stand gekomen en blijft de bestaande cao 2023 - 2024 ongewijzigd van toepassing tot het moment dat er alsnog een resultaat wordt bereikt over een nieuwe cao.
Je kunt stemmen tot en met donderdag 31 oktober 12.00 uur. Dit betekent dat je maar kort de tijd hebt, breng daarom snel je stem uit!
Om te stemmen ontvang je een aparte nieuwsbrief met speciale stemoptie. Mocht je hem niet hebben ontvangen, controleer dan nog even jouw SPAM box. Houd je mailbox dus in de gaten. En kijk goed naar de uitleg. Stemmen die na 31 oktober 12.00 uur binnenkomen, tellen niet mee in de uitslag.
Waarom dit eindbod
Geen overleg meer mogelijk
In de vorige nieuwsbrief na het 6e overleg kun je lezen waarom de onderhandelingsdelegatie van CNV heeft besloten geen akkoord te sluiten over een nieuwe cao. DB Cargo heeft een integraal bod gedaan, in principe konden we met alle voorstellen instemmen, met uitzonderingvan het voorstel tot verslechtering van de ontziemaatregelen en de 57+ regeling in het bijzonder. Helaas heeft DB Cargo ons aanbod om toch nog een keer het gesprek te voeren over het voorstel van CNV om de ontziemaatregelen aan te passen afgeslagen, omdat zowel DB Cargo als FNV de voorkeur geven veder te praten over het voorstel zoals in het integrale bod opgenomen. Het laatste integrale bod vind je in de nieuwsbrief van 12 juni 2024.
DB Cargo is verantwoordelijk voor het eindbod
We merken dat er nog veel onduidelijkheid is over waarom er nu een verslechterd eindbod is voorgesteld door DB Cargo. In de wandelgangen gaat het verhaal dat dit de door het CNV komt. Voor zover dit verhaal daadwerkelijk gaat, is het van belang om te benadrukken dat DB Cargo Nederland een eindbod heeft neergelegd en zelf de inhoud daarvan heeft bepaald. Wat CNV betreft is het volstrekt onnodig geweest om met een verslechterd eindbod te komen, omdat het vakbonden en DB Cargo niet dichterbij een akkoord gaat brengen. We hebben er dan ook zeker niet om gevraagd. Waarom DB Cargo toch een verslechterd bod heeft gedaan? Mogelijk om CNV onder druk te zetten om in te stemmen met het integrale bod? De BLG en onderhandelingsdelegatie van CNV heeft de situatie uitgebreid besproken en bevestigd achter het besluit te staan niet in te stemmen met het integrale bod vanwege de verslechtering van de ontziemaatregelen met als gevolg dat werknemers met een zwaar beroep langer moeten werken onder die verzwarende omstandigheden.
Hoe verder?
Nadat jullie je stem hebben uitgebracht, weten we of er wel of geen nieuwe cao tot stand is gekomen. We gaan er echter van uit dat dit eindbod massaal weggestemd wordt. De uitslag van de stemming zullen we delen met DB Cargo en vervolgens zullen we ons beraden over het vervolg. Omdat de FNV net iets anders in de wedstrijd zit, houden we de ontwikkelingen in de gaten en informeren we jou wanneer er meer informatie bekend is. Houd in elk geval je e-mail en/of de CNV/DB Cargo info app in de gaten. Ben je nog geen lid van deze app? Meld je dan aan door mij of een van de BLG-leden een berichtje te sturen.
Maak je collega lid!
Ben je blij met ons? Je kunt ons helpen om nog meer mensen blij te maken, zoals een nog niet georganiseerde collega. Hoe meer leden we hebben, hoe beter we kunnen onderhandelen over jouw arbeidsvoorwaarden. Een nieuw lid aanmelden gaat heel eenvoudig, en je krijgt er zelf ook nog iets moois voor terug. Ga voor informatie en voorwaarden naar CNV leden werven.
Mede namens de onderhandelingsdelegatie,
Edwin Meijer
bestuurder
T. 06 23 06 53 95 (ook Whatsapp)
E. e.meijer@cnv.nl