Vakbondsoverleg bij DB Cargo

Vorige week donderdag hadden we vakbondsoverleg met DB Cargo. Tijdens dit overleg hebben wij vooral onze zorgen uitgesproken over de arbeids- en rusttijden van de cao. Wij hoorden van leden dat de werkgever die niet altijd naleeft. In deze nieuwsbrief een opfriscursus over de arbeids- en rusttijden.

Wat is een rooster?
Een door de ondernemingsraad vastgesteld rooster met daarin een vooraf vastgestelde geldigheid. Hierin is het arbeids- en rusttijdenpatroon per medewerker of per groep van medewerkers vastgelegd. (Cao Artikel 2. Begripsbepalingen)

Wat is het kader waarbinnen geroosterd wordt? Het rooster is 28 dagen van te voren bekend bij de medewerker. Het rooster bevat het verlof en de arbeidstijden. (Cao artikel 43)

Donderdagse Weekindeling
Wekelijks stelt de werkgever de Donderdagse Weekindeling op (uiterlijk op donderdag 23:59 uur).
Dit is inclusief de afwijkingen op het rooster die betrekking hebben op de daarop volgende week vanaf maandag tot en met zondag. Afwijkingen ten opzichte van deze DW zijn alleen mogelijk inonderling overleg tussen werkgever en de medewerker. (Cao artikel 48) 

Wat betekent dit?
Het rooster dat jullie 28 dagen van te voren krijgen bevat de arbeids-en rusttijden met je diensten. Het vastgesteld rooster is een afspraak tussen medewerker en bedrijf. Alleen met instemming van beide partijen kan er van het rooster worden afgeweken. Dit betekent dat als de werkgever na het uitkomen van je rooster één dienst ook maar één minuut wil wijzigingen, dan moet de werknemer daar instemming op geven. Als de werknemer géén instemming geeft, dan hoeft hij die dienst niet uit te voeren.

De Donderdagse Weekindeling is alleen een bevestiging van een afgesproken rooster. Het verschil van vóór of na DW is dat aan wijzigingen na de DW vergoedingen hangen.

Hoe lang is je rusttijd tussen 2 diensten?
Er is de nodige discussie in het bedrijf over de dagelijkse rusttijd voor machinisten die grensoverschrijdende diensten doen waarbij zij 15 km of meer in het buitenland rijden.

Ook in het vakbondsoverleg van afgelopen donderdag ontstond er een meningsverschil tussen vakbonden en DBCNL over deze rusttijd. Voor de vakbonden is het duidelijk wat geldt op basis van de cao.

Voor alle medewerkers in onregelmatige dienst gelden dezelfde rusttijden:

  • 11 uur bij diensten die eindigen voor en om 2 uur ’s nachts.
  • 14 uur bij nachtdiensten die eindigen na 2 uur ’s nachts.
Voor machinisten met grensoverschrijdende diensten van 15 km of meer gelden geen andere rusttijden. Dus ook voor deze groep geldt een rusttijd van 11 of 14 uur rust conform cao. Bij cao-onderhandelingen is nooit een andere rusttijd afgesproken voor deze groep.

Dit is geregeld in de volgende cao bepalingen: artikel 30. Arbeids- en rusttijden, artikel 33. Dagelijkse rusttijd, artikel 34. Rusttijd voor Machinisten bij overnachting in buitenland. Kanttekening: In de wet Arbeidstijdenbesluit vervoer, hoofdstuk 3 spoorvervoer, staan aanvullende artikelen op de arbeidstijdenwet. Deze aanvullende artikelen zijn soms strenger dan de cao en zijn dan ook van toepassing. Als de cao positief afwijkt van de wet dan geldt de cao
Verloftoekenning en rode streep
  
Er is veel ontevredenheid op de werkvloer over de planning en dienstindeling van diensten. Het proces is voor velen onvoorspelbaar en niet meer te volgen. Met grote frustratie tot gevolg. Dit hebben we aangegeven bij de werkgever en de werkgever erkent dat het proces niet goed loopt en doet er alles aan om dit te verbeteren maar geeft aan dat het moeizaam en taai is.

Onvrede over proces planning en dienstindeling
DBC NL maakt vóór 1 oktober duidelijk hoe zij dit gaan organiseren voor het komend jaar. Als er ruimte is dan wordt vrij-af of (snipper)verlof toegekend aan de medewerker.
De rode streep geeft aan hoeveel medewerkers er per roostergroep/standplaats tegelijkertijd met verlof kunnen. De vakbonden zijn van mening dat de rode lijn ook toegepast moet worden op snipperverlof, zodat werknemers lang van tevoren weten waar ze aan toe zijn.

Nieuwe cao 2020 – 2021  
Eind maart 2020 loopt de cao af. Daarom hebben vakbonden aangegeven dat we dit keer op tijd willen starten met de cao onderhandelingen. Vanaf 1 januari worden cao overleggen tussen vakbonden en de werkgever ingepland. Komend najaar kan je daarom een enquete verwachten over de arbeidsvoorwaarden.

Vragen en/of opmerkingen
Heb je vragen en/of opmerkingen over deze nieuwsbrief? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen.

Sanne van der Meulen
Onderhandelaar CNV Vakmensen
E: s.vandermeulen@cnvvakmensen.nl