Wat is er gaande aan de cao tafel van DB Cargo?

Sinds 12 april 2024 zijn CNV en FNV al in onderhandeling met DB Cargo over een nieuwe cao. Er is een hoop gepraat maar het heeft nog geen cao opgeleverd. Zoals jullie weten heeft jullie werkgever vanaf het begin ingezet op het versoberen van de ontziemaatregelen. De leden van CNV hebben duidelijk uitgesproken dat ze geen verslechteringen willen en dus niet vaker in de nacht willen werken. Dit heeft gezorgd voor een stroef cao overleg. In deze nieuwsbrief willen we jullie informeren over de stand van zaken na het afgewezen eindbod.

Versoberen ontziemaatregelen levert de komende jaren geen geld op

Tijdens dit cao traject wordt door zowel DB Cargo als FNV constant benadrukt dat er een moeilijke financiële positie is en er 20 miljoen bezuinigd moet worden. Om die reden zou het noodzakelijk zijn om de ontziemaatregelen te versoberen. FNV heeft ook aangegeven om die reden bereid te zijn te onderhandelen over het versoberen van ontziemaatregelen.

CNV ontkent niet dat er financiële problemen zijn of geld terug betaald moet worden aan Duitsland. Maar het versoberen van de ontziemaatregelen gaat de komende 5 jaar geen geld opleveren. Bovendien is het opvallend dat ondanks de financiële situatie er wel ruimte is om 7% loon te betalen over een periode van 2 jaar. Dat is geen onder gemiddeld loonbod.

CNV ziet andere oplossingen

Al jaren geeft DB Cargo aan dat zij makkelijker willen plannen in de nacht en meer flexibiliteit willen. Dit heeft niet te maken met 20 miljoen bezuinigd moet worden. Natuurlijk begrijpen wij als vakbond dat werkgevers de behoefte hebben om eenvoudiger te plannen. Maar het probleem rond de ontziemaatregelen ontstaat vooral als naar verhouding meer machinisten zijn die 50+ zijn. Als je veel oude machinisten in dienst hebt en neemt is het lastig om die ontziemaatregelen toe te blijven passen. Maar als vakbond gaan wij niet over het personeelsbeleid of aannamebeleid van DB Cargo, dat is een werkgeversverantwoordelijkheid. Wij kunnen dit probleem niet afwentelen op de machinisten door ze zwaarder te belasten.

Als CNV zouden we daarom graag afspraken maken voor eerder stoppen met werken, kortom een goede RVU. Dit zorgt ervoor dat werkgever afscheid kan nemen van oudere machinisten en er ruimte is om jongeren aan te nemen. Oudere machinisten hebben ook een hogere loonsom dan jongeren machinisten dus dat levert DB Cargo ook een voordeel op.

Daarnaast zouden wij bereid zijn om in de cao op te nemen dat je minimaal 5 jaar in dienst moet zijn om in aanmerking te komen voor ontziemaatregelen. Op die manier wordt voorkomen dat oude machinisten die nog maar net in dienst zijn direct gebruik kunnen maken van de ontziemaatregelen.

Vreemd eindbod

Er was veel weerstand vanuit FNV en DB Cargo tegen CNV tijdens de onderhandelingen. Wij hebben aan tafel allerlei pogingen gedaan om alternatieve oplossingen te zoeken. FNV en DB Cargo zaten eigenlijk al vrijwel op één lijn over het ‘integrale eindbod’, en CNV lag dwars. Het liefst zouden wij als vakbond samen optrekken met FNV omdat we geloven dat we het meeste kunnen bereiken als de krachten worden gebundeld. Maar wij konden niet akkoord gaan met het integrale eindbod omdat wij hiervoor geen mandaat hebben van de CNV leden. Bovendien geloven wij ook niet dat dit integrale eindbod het beste is voor onze leden jong en oud. Omdat wij niet bereid waren een deal te sluiten over het integrale eindbod is er begin oktober een vreemd eindbod gedaan door DB Cargo. Namelijk een lager eindbod dan aanvankelijk al op tafel lag.

Dit vreemde eindbod met een loonbod van 2,5% en 2% over een periode van 2 jaar is natuurlijk door zowel de leden van CNV als FNV afgewezen. Eigenlijk wisten alle partijen al van te voren dat dit eindbod zouden worden afgewezen. Het heeft helaas wel weer voor onnodige vertraging gezorgd.

Hoe nu verder?

Nadat een eindbod is afgewezen door alle betrokken vakbonden zijn er eigenlijk 3 mogelijke scenario’s:

  • Beide bonden houden een actievergadering, stellen een ultimatum en gaan staken.
  • Één van beide bonden houdt een actievergadering, stelt een ultimatum en gaat staken.
  • Werkgever doet een nieuw voorstel en nodigt alle betrokken bonden uit aan tafel om opnieuw te onderhandelen.

In dit geval hebben CNV en FNV nog geen actievergaderingen, oftewel ¾ vergaderingen, gehouden. Er zijn geen ultimatums verstuurd. Omdat CNV aanzienlijk minder leden heeft dan FNV is het ook niet voor de hand liggend om zonder FNV in staking te gaan. Wel heeft DB Cargo aangegeven het eindbod van tafel te halen en opnieuw te willen onderhandelen. Dit zou een moment zijn waarop je als vakbonden de krachten zou kunnen bundelen. Als we willen dat de ontziemaatregelen behouden blijven, nu en in de toekomst dan zal er strategisch overlegd moeten worden over de vervolgstappen. Maar FNV zoekt geen contact of samenwerking. Zij hebben een datum geprikt met DB Cargo om te onderhandelen over het integrale eindbod. Vervolgens kregen wij als CNV een brief van DB Cargo met de vraag of we willen aanhaken.

De datum die door FNV en DB Cargo is geprikt is 15 november. CNV zal er zijn op 15 november, maar wij zullen niet afwijken van het mandaat dat jullie ons hebben gegeven. Na dit overleg op 15 november zullen wij jullie opnieuw informeren over de stand van zaken.

 

Mede namens de CNV kaderleden,

Met vriendelijke groet,

Mirjam van Leussen
interim vakbondsbestuurder CNV