Salaris
Grootste struikelblok is het salaris. De vakbonden willen een automatische prijscompensatie (APC) opnemen in de cao, waardoor het salaris ieder jaar automatisch gecompenseerd wordt voor de koopkrachtdaling (die wordt veroorzaakt door de inflatie). Eigenlijk dus gewoon indexeren, om het salarisniveau gelijk te houden. Daarnaast willen de bonden een salarisverhoging van €100,- op het maandsalaris. Hiermee gaan de lager- en modaal betaalde werknemers er in percentage meer (maar in euro’s evenveel) op vooruit dan de hoger betaalde werknemers.
De directie van DEKRA Rail vindt de APC onbespreekbaar en wil niet verder gaan dan een verhoging van 1,2% en een bedrag van €40,- Dit dekt nog niet eens de inflatie (voor 2021 geschat op 2,68%) en is daarmee een achteruitgang in koopkracht. Op die manier is DEKRA Rail geen aantrekkelijke werkgever voor (nieuwe) medewerkers.
Hoe nu verder?
Na de tweede onderhandelingsronde hebben de vakbonden en aanwezige kaderleden daarom de onderhandelingen stilgelegd, om eerst in overleg te gaan met de vakbondsleden. De leden waren erg teleurgesteld in het bod van DEKRA Rail en voelen zich als werknemers daardoor niet gewaardeerd.
De leden, kaderleden en vakbonden gaan zich beraden over welke acties er ondernomen kunnen worden om DEKRA Rail op andere gedachten te brengen. We komen hier spoedig bij jullie op terug.
Kim Baudewijns Jerry Piqué Gezina ten Hove
FNV Spoor CNV Vakmensen VHS Railprofessionals
Heb je een vraag of opmerking voor de onderhandelaar?
poll__results
Bedankt voor je stem!
Meld je aan voor onze nieuwsbrief over werk en inkomen. Je ontvangt deze 1x per maand.