In de pers heeft jullie werkgever inmiddels laten weten dat zij aan zet zijn. Wij zijn blij dat de werkgever nu tot dit inzicht is gekomen, want het bleef oorverdovend stil vanuit die kant, maar tot nu toe nog geen uitnodiging gehad van NS voor een gesprek.
Bonden hebben nog niks gehoord, dus wij gaan door
Aan de vakbonden heeft NS nog niets laten horen, dus wij gaan samen met onze actieleiders verder met het organiseren van de volgende stakingen. Want wij weten dat jullie vastberaden zijn. Jullie stoppen pas met actievoeren, zodra er een goede cao ligt. Wij houden jullie op de hoogte.
Waar gaat het om?
Al jaren blijven jullie lonen achter op de inflatie, dat betekent dat jullie er in koopkracht op achteruit gaan. Drie vakbonden (FNV-CNV-VVMC) overleggen momenteel over de volgende stap in de acties willen in de cao afspreken dat jullie koopkracht gelijk blijft door de lonen mee te laten stijgen met de inflatie. Daarnaast verdienen jullie nu eindelijk eens een koopkrachtverbetering als waardering voor de inzet en het harde werk. Ook moet de menselijke maat terug in het bedrijf. Verlof opnemen moet weer op een normale manier mogelijk worden. Op dit moment heeft NS door het hele bedrijf heen maar liefst 1400 vacatures, die ze niet ingevuld krijgen. Van de te weinig nieuwe collega's vertrekken er opvallend veel alweer binnen een paar jaar. De reden: de zware wissel op het sociale leven, zoals 2 van de 3 weekenden tot 6 van de 8 weekenden moeten werken. Niet weten hoe laat je thuis bent. Steeds minder pauzetijd. Veel NS’ers moeten tot hun AOW-leeftijd nachtdiensten blijven werken. Vergeet ook niet dat je bij NS al een aantal jaren minder pensioen opbouwt dan wettelijk mogelijk is.
Dienstregeling en dienstverlening nog verder onder druk
NS heeft aangekondigd de dienstregeling structureel af te gaan schalen en er hangt een nieuwe afschaling in januari in de lucht. Ook vallen er dagelijks treinen uit omdat er een tekort aan personeel is. Reizigers die service nodig hebben staan tot uren voor de balies te wachten en mensen met een beperking krijgen veel te vaak niet de assistentie die ze nodig hebben om met het OV te kunnen reizen. Ook staat door de tekorten aan personeel, waaronder servicemedewerkers, veiligheid & servicemedewerkers en hoofdconducteurs, de sociale veiligheid gigantisch onder druk. De menselijke maat is uit het hart van het bedrijf gehaald.
Wil de NS weer terug naar de oude goede prestaties, dan is nieuwe aanwas nodig. En om die binnen te halen en te behouden is een goede cao cruciaal. Drie vakbonden (FNV-CNV-VVMC) overleggen momenteel over de volgende stap in de acties. Zodra wij meer weten, laten wij het jullie weten. Wij hopen dat het niet nodig zal zijn, doordat NS wakker is geschud en bereid is om tot een goede cao te komen. Via downloads bij deze nieuwsbrief de gezamenlijke nieuwsbrief van de drie vakbonden. Voor meer informatie klik hier: cao actietraject NS | CNV Vakmensen
Jerry Pique
cao onderhandelaar CNV Vakmensen
M: j.pique@cnvvakmensen.nl
Roel van Riezen CNV Vakmensen
bestuurder CNV Vakmensen
M: r.vanriezen@cnvvakmensen.nl
Actiecentrum CNV Vakmensen
M: actiens@cnvvakmensen.nl
T: 030 7511450