Wat zijn deze afspraken dan en wat betekent dit voor jou, als jouw standplaats buiten het stakingsgebied valt:
- Er rijdt de hele dag elk half uur een trein van Utrecht naar Schiphol en terug.
- Personeel uit niet-stakingsgebieden rijdt deze trein. Werken op deze trein is geen besmet werk, we vragen je om deze trein te rijden.
- NS maakt gebruik van reguliere series om deze trein te kunnen rijden, anders krijgt NS deze trein niet meer ingelegd
- De trein keert in Hoofddorp en Driebergen, maar stopt alleen op Schiphol en Utrecht
- Er is afgesproken wanneer NS ziet dat Utrecht en verdere treinverkeer dreigt vast te lopen (01 situatie), vakbonden geïnformeerd worden. Vakbonden zullen dan leden te Utrecht verzoeken treinen van het perron weg te rangeren, zodat een 01 situatie voorkomen wordt.
De vakbonden vinden dat deze afspraak gemaakt moet worden in het belang van de komende acties.
Letterlijk zijn dit de afspraken tussen vakbonden en NS:
- Vakbonden garanderen NS twee treindiensten per uur tussen Schiphol en Utrecht v.v. (gedurende de gehele actiedag). Deze treindienst rijdt om logistieke redenen van Driebergen via Utrecht en Schiphol naar Hoofddorp v.v.
- Bij een dreigende 01-situatie op Utrecht neemt NS meteen contact op met de bonden en zorgen bonden ervoor dat er weg-gerangeerd wordt om een 01 situatie te voorkomen.
- Deze afspraken gelden eenmalig voor maandag 29/8. Nieuwe verzoeken worden opnieuw besproken.
- Deze treinen zullen alleen bemenst worden door collega's die niet werkzaam zijn op één van de standplaatsen die onderdeel uitmaken van de actie.
- Bonden dragen zorg voor duidelijke communicatie dat deze treinen gereden moeten worden en dus niet als besmet werk beschouwd worden.
Voor deze twee diensten per uur zal gebruik moeten worden gemaakt van reguliere series.
Zie ook de bijgaande PDF-nieuwsbrief met dezelfde tekst.
Huub van den Dungen, FNV
Rob de Groot, VVMC
Jerry Pique, CNV Vakmensen