Veel klachten personeel
Zoals je weet, is het erg onrustig onder het personeel van EBS IJssel-Vecht en zijn er veel klachten over het werk en over het materieel. De laatste tijd zijn er ook veel berichten in de media verschenen over de issues en zit de politiek er ook dicht op. Afgelopen vrijdag zijn we om tafel gegaan om het gesprek te voeren met het concessiemanagement.
Er zijn veel onderwerpen aan de orde geweest en we hebben goed de pijnpunten van de collega's in het voetlicht kunnen zetten. We hebben een paar concretere afspraken gemaakt en voor de rest vraagt het om sterk te monitoren en gericht afspraken te maken met het concessiemanagement.
We hebben wel heel duidelijk gemaakt dat het nu de derde winter is waar issues zijn met onder andere de bussen en dat alles op alles gezet moet worden dat het de volgende winter niet meer mis mag gaan.
Veel onderwerpen besproken; opvolging is nodig
Als gezegd, hebben we veel onderwerpen besproken met het concessiemanagement en hieronder geef ik, kort en op hoofdlijnen, waarover gesproken is:
Medewerkers service en veiligheid
Er is naar voren gebracht dat het voor de medewerkers S&V niet te doen om op een goede manier hun werk te doen. Dat heeft vooral te maken met het ontbreken van een werkende noodknop. Medewerkers ervaren het als een gemis dat deze er niet is en voelen zich niet prettig bij de instructie zoals die er nu is, met blijvend indrukken van de spreeksleutel en codewoorden roepen. Het niet vrij hebben van de beide handen wordt als zeer onveilig beschouwd. Werkgever gaat op korte termijn in gesprek met de leverancier van de porto's om op zoek te gaan naar een oplossing.
Communicatie
Ook rondom de communicatie zijn pijnpunten naar voren gebracht. Collega's ervaren dat vanuit EBS ervaren issues en problemen kleiner gemaakt worden dan ze zijn. Ook geven collega's aan dat ze steun missen vanuit de organisatie in media-uitingen. Het resultaat is dat er tussen collega's nu wrevel ontstaat. Werkgever erkent dat dit onwenselijk is en heeft aangegeven dat ze bereid zijn om na te denken over de communicatie. Wij zullen dit blijven volgen.
Uitvoerbaarheid van de dienstregeling
We hebben er eerst bij stilgestaan hoe het officiële proces is rondom het tot stand komen van de dienstregeling en het vaststellen van diensten en roosters. Werkgever heeft aangegeven dat met ingang van de nieuwe dienstregeling hier optimalisaties in plaats moeten vinden, zodat op het moment van de start van de dienstregeling er ook een instemming ligt op diensten en roosters.
Verder hebben we naar voren gebracht dat de frustratie groot is als het gaat om de uitvoering van de dienstregeling. Het is immers nu de vijfde winter dat met dit materiaal gewerkt wordt en het mag toch onderhand wel helder zijn hoe gewerkt kan en moet worden. De leden ervaren nu teveel dat er als het ware met pleisters geplakt wordt en we hebben heel duidelijk gemaakt dat improviseren niet het uitgangspunt kan en mag zijn van het uitvoeren van het werk.
Contacten met de regiecentrale
Ook hebben we de contacten met de regiecentrale naar voren gebracht. Chauffeurs merken dat deze echt slecht bereikbaar is op essentiële momenten. We hebben ervoor gepleit dat het goed zou zijn dat er een vorm van regiecentrale lokaal ingericht zou moeten worden. Vanuit concessiemanagement is aangegeven dat men het voorstel snapt, maar dat het EBS-beleid is om te werken met één regiecentrale.
Status voertuigen
In aanloop naar het overleg is door veel leden frustratie uitgesproken over het materieel waarmee gewerkt wordt. Er zijn veel klachten naar voren gebracht. We hebben deze op tafel gebracht en er is ook nog afstemming met de MTZ-commissie. Vervolgens gaan we rondom dit onderwerp apart in overleg als bonden en concessiemanagement (inclusief de technische mensen).
We hebben er wel op aangedrongen dat er per bus een lijst komt van de actuele storingen en issues. Er is door concessiemanagement toegezegd dat dat overzicht er komt. Op welke manier is nu nog niet helemaal duidelijk. Als bonden blijven we dit ook monitoren.
Infra
Ook rondom het onderwerp infra is grote frustratie en dan gaat het met name om de laadcapaciteit, laadpalen die niet of niet optimaal werken, panto's die regelmatig storingen hebben. Het concessiemanagement heeft zelf ook deze frustratie. Wij verlangen dat dit issue niet blijft hangen in frustratie, maar dat ook dit probleem voortvarend opgepakt blijft worden.
Vervolg...
Als bonden blijven we erop drukken bij je werkgever dat problemen serieus en voortvarend opgepakt worden. Wij hebben op dit moment nog geen concrete vervolgafspraak gemaakt, maar dit zal ik snel oppakken.
Dank dat je lid bent van CNV!
Wat fijn dat jij lid bent van CNV! Dankzij jou kunnen we er samen voor zorgen dat we steeds betere arbeidsvoorwaarden krijgen. Daarnaast staan we voor je klaar om je te helpen als je ons nodig hebt en geven we je graag advies op het gebied van werk en inkomen.
Jouw betrokkenheid maakt een verschil in OV-sector en daar zijn we je heel dankbaar voor.
We hebben goed nieuws: er is nu ook in de groensectoren een lid-maakt-lid actie! Je kunt een collega uitnodigen om ook lid te worden van CNV. Dat werkt heel simpel:
- Nodig een collega uit via jouw CNV-account op www.cnv.nl.
- Wordt jouw collega lid? Dan ontvang jij een cadeaubon van €20 als bedankje!
- Jouw collega profiteert meteen van een voordelig startlidmaatschap: slechts €25 voor de eerste 5 maanden.
En er is nóg meer waar jij én je collega van kunnen profiteren. Als CNV-lid heb je niet alleen invloed op je cao en toegang tot arbeidsrechtelijke hulp, maar kun je ook in 2025 gebruikmaken van collectieve korting op je zorgverzekering. Een mooie extra bijkomstigheid!
Meepraten en reageren
Wil je reageren of heb je een vraag? Op de cao-pagina kun je het hele cao-traject volgen en bij alle fases meepraten, reageren of je vraag stellen. Ga direct naar de cao-pagina.
Uiteraard houden we jullie op de hoogte.
En verder...
Bij het overleg waren Wim van den Hoek, Elroy Gelderblom, Peter Geerlings en Gerbert Tol aanwezig als kaderlid vanuit CNV. Heb je nog vragen dan kun je ook contact met hen opnemen of met een van de andere kaderleden van CNV op jouw vestiging. De komende tijd zal ik je vaker bijpraten over de sector, de cao en over de voortgang binnen EBS. Als je nog vragen hebt naar aanleiding van deze nieuwsbrief of je wilt meedenken, neem dan gerust contact met mij op. Ik kom graag in contact met je.
Niels Rook
Bestuurder CNV
M: 06 8141 9161
E: n.rook@cnv.nl