Veel klachten/meldingen personeel
Op woensdag 22 januari 2025 hebben FNV en CNV overleg gehad met Qbuzz naar aanleiding van de brandbrief die vorige week is verstuurd. Allereerst willen we jullie bedanken voor alle meldingen die jullie naar ons gestuurd hebben. We hebben de afgelopen dagen contact met elkaar gehad via de mail, WhatsApp-berichten en telefonisch contact. Alle klachten hebben we gebundeld en aan Qbuzz voorgelegd. Wij hebben aan Qbuzz aangegeven dat wij concrete antwoorden willen hebben, zodat jullie precies weten wat er gedaan gaat worden en wanneer zaken opgelost gaan worden.
Om te blijven monitoren welke (beloofde) acties er zijn waargemaakt, hebben vakbonden en Qbuzz afgesproken om in de maand februari, weer bij elkaar te komen voor een vervolgafspraak, dat gesprek is op woensdag 26 februari 2025. Wij hopen dan dat veel, door jullie aangedragen onderwerpen, zijn opgelost!
Veel onderwerpen besproken; opvolging is nodig
Als gezegd, hebben we veel onderwerpen besproken met de concessiedirectie en hieronder geef ik kort en op hoofdlijnen weer waarover gesproken is, een deel in de vorm van vraag en antwoord:
DodehoekspiegelsVeel vragen hebben wij ontvangen over het ontbreken van de dodehoekspiegels. Qbuzz geeft aan dat er op de Iveco-bussen cameraspiegels worden aangebracht, 8 per dag. Daar zijn ze eergisteren mee begonnen. De cameraspiegels moeten op 150 bussen worden aangebracht, een rekensom leert dat binnen 4 weken alle bussen voorzien moeten zijn van cameraspiegels.
Wij hebben Qbuzz ook gevraagd om duidelijk naar iedereen te communiceren hoe het zit met de aansprakelijkheid bij een ongeval, door het ontbreken van de dodehoekspiegel. Qbuzz zegt dit al eerder gecommuniceerd te hebben op SharePoint. Deze reactie van hen over Iveco en over BLIS (blindspot info system) blijft staan.
Tekort aan bussen
Veel buschauffeurs zitten ’s ochtends tevergeefs te wachten op een bus om het werk te kunnen doen, wij ontvangen hier dagelijks meldingen van. Een belangrijke oorzaak van het tekort aan bussen is volgens Qbuzz dat de reservevloot aan bussen ‘op’ is. Vanaf deze week zal het aantal bussen weer gaan toenemen. Qbuzz geeft aan dat de busvloot binnen 2 maanden op orde is. FNV en CNV hebben aangegeven dat het belangrijk is om de vloot op orde te hebben, veel klachten komen voort uit het tekort aan bussen.
Vragen en antwoorden rondom diverse issues:
Vakbonden: Juist in deze periode extra aandacht voor interne communicatie
Diverse opmerkingen vanuit Qbuzz:
- Er nog 4 omlopen met touringbussen worden uitgevoerd.
- Nog veel werk te doen ten aanzien van telematica in de bussen op de Waddeneilanden.
- Beleid ten aanzien van wisselkluisjes op de vestiging wil Qbuzz niet veranderen.
- Veiligheid, in verband met slechte verlichting, op stalling Heerenveen wordt met de teamleider besproken en opgelost.
- Nieuwe stalling Heerenveen: Vergunningen zijn aangevraagd, het wachten is op de gemeente Heerenveen.
- Water en elektriciteit op stalling Dokkum: Deze zijn uiterlijk week 15 opgelost.
- Ten aanzien van de vele buswissels: Dit gaat worden besproken met de VA-commissie en de Vestigingscommissie.
- Er komen geen vaste telefoons op de vestigingen. Qbuzz zegt dat als de problemen met de bereikbaarheid van reisregie zijn opgelost, er voldoende bussen en podauto’s zijn, hier geen noodzaak meer voor is.
- In- en uitchecken voor passagiers werkt niet/afstellen systemen is niet op orde. Dat gaat over dezelfde systemen waardoor reisinformatie en betalingen niet goed gaan.
- Stalling Bolsward. Fietsenstalling/elektrische fietsen staan nu buiten. Hier komt Qbuzz op terug.
APN medewerkers
We hebben vanuit de APN medewerkers signalen binnengekregen dat zaken niet goed meer over lijken te gaan. We hebben hier aandacht voor gevraagd bij Qbuzz. Zij zullen hier nog eens goed naar kijken. Verder krijgen we eind deze week een bijgewerkt document vanuit het Artikel 40 overleg en ook daar wordt nog eens goed gekeken naar de positie van indirecten en APN’ers.
Vervolg...
Als bonden blijven we erop drukken bij je werkgever dat problemen serieus en voortvarend opgepakt worden. Wij hebben een vervolggesprek op 26 februari 2025.
Dank dat je lid bent van CNV!
Wat fijn dat jij lid bent van CNV! Dankzij jou kunnen we er samen voor zorgen dat we steeds betere arbeidsvoorwaarden krijgen. Daarnaast staan we voor je klaar om je te helpen als je ons nodig hebt en geven we je graag advies op het gebied van werk en inkomen.
Jouw betrokkenheid maakt een verschil in OV-sector en daar zijn we je heel dankbaar voor.
We hebben goed nieuws: er is nu ook in de OV-sector een lid-maakt-lid actie! Je kunt een collega uitnodigen om ook lid te worden van CNV. Dat werkt heel simpel:
- Nodig een collega uit via jouw CNV-account op www.cnv.nl.
- Wordt jouw collega lid? Dan ontvang jij een cadeaubon van €20 als bedankje!
- Jouw collega profiteert meteen van een voordelig startlidmaatschap: slechts €25 voor de eerste 5 maanden.
En er is nóg meer waar jij én je collega van kunnen profiteren. Als CNV-lid heb je niet alleen invloed op je cao en toegang tot arbeidsrechtelijke hulp, maar kun je ook in 2025 gebruikmaken van collectieve korting op je zorgverzekering. Een mooie extra bijkomstigheid!
Meepraten en reageren
Wil je reageren of heb je een vraag? Op de cao-pagina kun je het hele cao-traject volgen en bij alle fases meepraten, reageren of je vraag stellen. Ga direct naar de cao-pagina. Uiteraard houden we jullie op de hoogte.
En verder...
De komende tijd zal ik je vaker bijpraten over de voortgang binnen Qbuzz. Als je nog vragen hebt naar aanleiding van deze nieuwsbrief of je wilt meedenken, neem dan gerust contact met mij op. Ik kom graag in contact met je.
Niels Rook
Bestuurder CNV
M: 06 8141 9161
E: n.rook@cnv.nl