Arriva: Pilot Maastricht en Margraten

Hierbij willen we jullie allemaal informeren over de gezamenlijke brief van FNV en CNV, die we aan Ghislaine Aarts, directeur HR van Arriva, hebben gestuurd. Lees onze brief aan Arriva nadat je dit bericht hebt gelezen.

Niet blij

Met de brief brengen we de boodschap over dat we niet blij zijn met de pilot, die loopt in Maastricht en Margraten. Deze pilot heeft direct effect op de werktijden en het inroosteren van de mensen, die vallen onder de cao Mumo.

Het gaat om:
  • Het toepassen van de 4-5-systematiek: 4 om 5 werkdagen achter elkaar.
  • Het vastzetten van de weekenden.
Als vakbonden vinden wij het volgende:
  • Vakorganisaties horen betrokken te worden bij wijzigingen en afwijkingen in de cao. Dat is niet gebeurd.
  • Problemen met roostering en werktijden horen aan de cao-tafel te worden opgelost door met vakbonden goede afspraken te maken.
  • Er kleven een aantal nadelen aan deze situatie voor jullie en dat zullen we uitleggen.

4-5 systematiek

Voordeel 4-5 systematiek

Het toepassen van de 4-5 systematiek is in de cao een 'inspanningsverplichting'. Met andere woorden: de werkgever hoeft dit niet toe te passen (maar moet er wel zijn best voor doen). Dat is in het verleden in de praktijk niet vaak gebeurd, zelfs niet na herhaaldelijk verzoek van de vakbonden. Vakbonden geven al jaren aan dat het toepassen van de 'inspanningsverplichting' ervoor zorgt dat er betere en stabielere rust komt in de roosters, wat beter is tegen de hoge werkdruk en het ziekteverzuim. Tot zover betreft het een voordeel.

Nadeel 4-5 systematiek

Het nadeel zit hem erin, dat jullie werkgever dit mogelijk 'tijdelijk' toe zal passen. En dat dit weer ingetrokken kan worden wanneer Arriva dit wenst te doen. Met name ook omdat de invoering hiervan een beperking van de personele inzet met zich meebrengt, welke toch al niet volledig op peil is. Wat is de reden hiervoor?

Breder en permanent

We zijn ook benieuwd waarom Arriva ineens de 4-5 systematiek op twee specifieke locaties invoert en dit niet beter invoert. Want volgens ons verdient iedereen, vallend onder de cao Mumo in Nederland, meer regelmaat en met name stabielere rust, toch? Wij constateren dat Arriva de situatie voor de Mumo-ers (tijdelijk?) probeert te verbeteren ten opzichte van de OV-ers (op dezelfde vestiging).

Als vakbonden vinden wij het zeker een verbetering als de 4-5 systematiek zal worden toegepast voor de Mumo. Maar dan wel onder één voorwaarde: permanente invoering. Wij verzoeken in onze brief aan Arriva dan ook deze positieve afwijking van de cao zo snel mogelijk vast te gaan leggen.

Vastzetten van de weekenden

Het lijkt erop dat dit een verslechtering is van de cao. Ergens kun je zeggen dat als de weekenden (zaterdag en zondag) standaard vrij worden gepland, dit een zegen is. Maar in de praktijk kan het ook zo zijn, dat de ene groep wel deze dagen standaard geblokt krijgt en de andere groep niet. Dat kan dan zomaar betekenen dat je de helft van alle zaterdagen en zondagen in een jaar moet werken.

Voor de cao-ers

Verder zijn we bekend met de wens van Arriva om volledig over te stappen naar Mumo in Limburg. Het bedrijf loopt nu door die wens tegen problemen aan in de roostering op (kleine) vestigingen. Indien Arriva volledig wil overstappen, kan dat alleen als alle bestaande OV-ers weg gaan of een handtekening zetten onder een contract met arbeidsvoorwaarden Mumo.

Belangrijk is dat jij als medewerker, vallend onder de cao OV, geen hinder zult ondervinden van het feit dat alles steeds meer Mumo wordt. Het is jouw recht om onder de cao OV te vallen. Vind jij dat dat wel het geval is, laat het ons weten!

Voor iedereen

We proberen scherp in de gaten te houden wat er gebeurt, om jullie zo goed mogelijk van advies te kunnen voorzien. We hebben gevraagd aan Arriva om ons uit te nodigen om te horen wat de intenties van Arriva zijn. Vooralsnog wachten we af hoe Arriva reageert.

Sharon van Boxmeer
Bestuurder CNV
M: 06 2886 6512
E: s.vanboxmeer@cnv.nl

Downloads