Echter staan er wel veranderingen op stapel, zoals het sluiten en samenvoegen van vestigingen, maar ook het openen van nieuwe vestigingen.
Eén van deze nieuwe vestigingen is die in Hoogkerk, waar de collega’s die overkomen van de HOV concessie van Arriva gevestigd zullen worden.
Qbuzz heeft besloten deze groep apart te houden (in vestiging alsook de cao) van de rest alhoewel ze gewoon in dienst zijn bij Qbuzz en deze zullen bij de vestiging van Doornbos in Hoogkerk gestationeerd worden.
Wat voor deze groep frustrerend is dat een OV bedrijf Qbuzz deze mensen apart gaat behandelen, los van de aparte locatie is er voor deze groep een aparte vennootschap opgericht waar deze collega’s onder gaan vallen met als enige doel het werk goedkoop weg te rijden. Dat gebeurt onder de cao-Besloten Bus (tour cao), dit terwijl Qbuzz geen enkele touringcar heeft. Dat heet concurreren op arbeidsvoorwaarden binnen hetzelfde bedrijf.
Voor jullie beeld enkele voorbeelden van de verschillen in cao’s:
- Het gemiddelde maandsalaris onder de cao-Besloten Bus ligt €300,00 netto lager dan de OV-cao.
- Geen 9 ATV+ dagen zoals de cao-OV die wel kent.
- Geen enkele vorm van reiskostenvergoeding zoals de cao-OV die wel kent.
- Geen diplomatoeslagen zoals de cao-OV die wel kent.
- Code 95 nascholing in eigen tijd terwijl deze conform cao-OV wel wordt vergoed.
- Het toepassen van onbetaalde pauzes in de diensten terwijl de cao-OV die niet kent.
- Eerste ziektedag voor eigen rekening.
- Enz enz.
Zowel de cao-OV als de cao-BB kent de spiegelbepaling openbaar vervoer waar afspraken in staan wanneer openbaar vervoer mag worden gereden onder de cao-Besloten Bus.
Wij zijn aan het onderzoeken of Qbuzz zich wel gaat houden aan deze afspraken.
Qbuzz heeft besloten dat de lijnen 304 en 314 die van Arriva overgenomen worden, door dezelfde mensen die ook overkomen van Arriva, worden gereden in een geïsoleerd pakket. Dat betekent de hele dag/week alleen maar naar Drachten v.v. dus totaal geen variatie meer en dat lijkt ons geen gezonde situatie.
Nu blijkt dat het zogenaamde geïsoleerde pakket toch te groot is voor groep, is die onder de cao-Besloten Bus gaan vallen en nu denkt Qbuzz een gedeelte weg te kunnen laten rijden door collega’s die onder de cao-OV vallen en dat kan natuurlijk niet.
Onlangs hebben jullie in de pers kunnen vernemen dat de groep van Arriva die straks over zal komen niet tevreden is met het voornemen van Qbuzz om deze in een apart hoekje te zetten, zij voelen zich dan ook een soort tweederangs personeelslid (goedkope Ryanair tak van Qbuzz).
Wij roepen Qbuzz dan ook op om deze groep gelijk en volwaardig te behandelen. Dat betekent en gezond en dus gevarieerd werkpakket met gelijkwaardige beloning.
Mede namens de kaderleden en Linda Slagter, bestuurder CNV Vakmensen, M. 06-5160 2037, E. l.slagter@cnvvakmensen.nl
Peter Boeseken,
Bestuurder CNV Vakmensen
M. 06 - 51 60 2043
E. p.boeseken@cnvvakmensen.nl