Hobbyisten in de Sector?
Een opvallend punt tijdens de gesprekken was de vaststelling van werkgevers dat er veel "hobbyisten" in de sector zouden zijn. Volgens hen zijn er veel mensen die in de sector werken zonder dat het hun primaire bron van inkomsten is. Deze werknemers zouden geen behoefte hebben aan zaken, zoals:- Overwerkvergoeding voor parttimers
- Koopkrachtverbetering
- Reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer
- Volledige betaling van meerdaagse ritten
We hebben twee jaar geleden beloofd om te bouwen aan een betere cao voor iedereen, en niet aan een cao die is gemaakt voor de "hobbyisten". De sector moet weer aantrekkelijk worden als volwaardig werk, zodat mensen niet gedwongen worden om bij te springen met ander werk, bijvoorbeeld in een andere sector, omdat hun cao niet voldoende is.
Werkgroep Pauzeregeling
Een ander punt van discussie was de pauzeregeling. CNV heeft aanvullingen voorgesteld in een tweede brief aan BVN, die bij deze nieuwsbrief is bijgevoegd. Er zijn momenteel twee regelingen: 6/6 en pauzestaffel, en als deze in stand blijven, is dat voor CNV ook prima. De 5/6-regeling was hetgeen de leden graag uit de cao wilden en dat is met de vorige cao geregeld. Om de cao op dit punt te versterken, is het belangrijk dat de pauzes daadwerkelijk worden genoten en niet alleen administratief worden "afgeschreven". Daarom heeft CNV voorstellen gedaan voor duidelijke definities van onder andere pauzes in de cao.Werkgevers gaven tijdens de onderhandelingen aan bereid te zijn om verder te praten over de pauzeregeling. Maar het is belangrijk te vermelden dat zij deze discussie eerder hadden kunnen voeren in de, door BVN opgeheven, werkgroep die zij zelf in hun vorige eindbod hadden ingesteld. Deze kans is dus al verstreken, en nu willen wij concrete stappen zien.
Tweede voorstel BVN: eenjarige of tweejarige cao?
Het eerste voorstel van de werkgeversorganisatie BVN was een loonsverhoging van twee keer 3% voor een cao van twee jaar. Nu stellen ze voor: 3% in 2025 en 4% in 2026, zonder APC en minder loon bij ziekte, reiskosten vanaf 10 km met een max van 30 km. Bij een eenjarige cao blijft de werkgever bij 3% loonsverhoging en geen reiskostenvergoeding. Wij hebben duidelijk gemaakt dat de loonsverhoging inflatie-gecorrigeerd moet worden, en dat er daarnaast een verbetering van de koopkracht noodzakelijk is. Als dat niet in het voorstel zit, zien wij geen basis voor verdere besprekingen over andere belangrijke voorstellen.Volgende Stap: 2 December onderhandeling 3
Op 2 december staan er nieuwe onderhandelingen op de agenda. Wij hebben aangegeven dat we dan echt concrete afspraken willen zien bij de voorstellen, die wij hebben ingediend.Meepraten over jouw cao
Deze cao gaat over jouw arbeidsvoorwaarden, en het is belangrijk dat we samen staan voor een cao die voor jou werkt. Op de cao-pagina van Besloten Busvervoer kun jij het hele cao-proces volgen. Reageer of stel je vragen en blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws over jouw cao-traject. Ga naar www.cnv.nl/vervoer/tour/cao-besloten-busvervoer/. Maak gebruik van deze optie en wijs ook je collega's erop. Je hoeft geen lid te zijn om mee te kijken en te doen. Meebeslissen is uiteraard alleen voor leden, dus voor jou!Word lid van CNV!
Stuur deze nieuwsbrief gerust door aan ongeorganiseerde collega’s. Beter nog maak ze lid. Alleen samen kunnen we tot een goede cao komen. Een nieuw lid aanmelden gaat heel eenvoudig en je krijgt er zelf ook nog iets moois voor terug. Ga voor informatie en voorwaarden naar CNV leden werven. Ze kunnen ook zelf lid worden via www.cnv.nl/lid-worden/. Word lid! We hebben elkaar straks hard nodig. Samen staan we sterk!Namens de kaderleden,
Fadua Toufik
bestuurder CNV
M.: 06 10 20 85 90
E.: f.toufik@cnv.nl