Uitkomst enquête in de Tour

Eind 2023 heeft CNV Vakmensen een enquête uitgezet, ook voor niet leden, om op te halen wat er leeft in de sector. Deze enquête is fors ingevuld en daar gaan we mee aan de slag. We hebben de uitkomst van de enquête gedeeld met de werkgeversorganisatie (BVN).

Belangrijkste zorgpunten voor touringcarchauffeurs

  • werkdruk en personeelstekort;
  • 8 uur per dag betaald bij meerdaagse van 15 uur per dag;
  • te korte planning;
  • werk/privé balans – onregelmatigheid in werkrooster;
  • parkeerplaatsen en faciliteiten ontbreken.

We hebben de enquête zorgvuldig bekeken en komen tot vijf onderwerpen die telkens terug komen bij bijna elke ingevulde enquête. Uiteraard zijn alle andere punten ook belangrijk en nemen we ter kennisgeving aan. Om een start te maken voor een goed gesprek is het belangrijk dat we een selectie maken.

Deze vijf punten willen wij de werkgevers terug geven via hun Besloten Busvervoer Nederland (BVN). Daarom hebben we bijgevoegde brief (bijlage) geschreven en verzonden aan BVN. Uiteraard bereiden we ons langzaam voor op de onderhandelingen einde 2024. Zo ook start het onderzoek in juni voor een nieuwe pauzestaffel.

Werkdruk en personeelstekort

Hoge werkdruk heeft natuurlijk alles te maken met personeelstekort. Als er genoeg chauffeurs of planners zijn, dan kun je je werk ‘normaal’ laten indelen in de planning. Nu moeten de bedrijven het doen met minder mensen en nog even veel ritten. De klachten over deze werkdruk is zowel van nationaal als internationaal rijden. Een zorgpunt!

We hebben een Arbeidstijdenwet, die voorschrijft hoeveel uur je per dag en per week mag werken en hoeveel rust je moet nemen. In de cao of met de OR kunnen er afwijkende afspraken zijn gemaakt. Arbeidstijdenwet | Nederlandse Arbeidsinspectie (nlarbeidsinspectie.nl)

Minder betaald krijgen dan je werkelijk werkt

Uit de enquête blijkt dat een hoop collega’s aangeven dan men 8 uur betaald krijgen, maar dat ze echt veel langer aan het werk zijn. De cao biedt helaas geen betere mogelijkheid op dit moment. Maar dat zou wel kunnen als we gaan onderhandelen. De cao-delegatie kan namens de leden dit als voorstel meenemen naar de tekentafel. Of werkgevers dit vervolgens accepteren is een tweede. Het is een zure appel als je niet volledig je gewerkte uren betaald krijgt. Om dit voor elkaar te krijgen, zullen we toch ook de achterban moeten mobiliseren om van zich te laten horen. Ben jij daar toe bereid?

Te korte planning en werk/privé balans

Er geldt een 28/4 regel, dat inhoudt dat de werkgever tenminste 28 dagen van tevoren moet weten wanneer je niet hoeft te werken en tenminste vier dagen van tevoren wat je werktijden zijn. Zo kan je nog een leven hebben en draait niet alles om je baan. Uit de enquête komt wederom naar voren dat veel werkgevers hier geen rekening mee houden, terwijl dit regelmatig is besproken met de werkgeversorganisatie. Hoe kun je naast je werk je privé-tijd nemen wanneer je niet steeds met je werk bezig zijn? Een belangrijk thema voor gesprekken met de werkgever.

Parkeerplaatsen en faciliteiten ontbreken

Een veel gehoorde klacht is dat de parkeerplaatsen en faciliteiten ontbreken. De werkgever kan hier arbeidsrechtelijk weinig mee, omdat de faciliteiten onderweg geen betrekking hebben op de arbeidsovereenkomst. Wel kan de branchevereniging klagen bij Rijksoverheid en zich in te zetten om parkeren mogelijk te maken/houden. De Inspectie Leefomgeving en Transport is er voor de veiligheid en daar kan een medewerker of werkgever ook klagen Home | Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) (ilent.nl)

Cao-onderwerpen

Er is al veel in de cao opgenomen. Elke onderhandeling stellen we met onze leden een voorstellenbrief op en die brengen we in tijdens het overleg. Eind dit jaar loopt de cao af. We gaan dit jaar investeren in jouw stem, jouw verzoeken om het werkplezier te vergroten. De cao aantrekkelijker maken voor potentiële medewerkers.

Zonder leden geen cao. Ben je nog geen lid, word dan lid. Nieuwe leden betalen de eerste 6 maanden slechts € 4 per maand. Dit is een tijdelijke actie tot en met juni 2024. Dus wees er snel bij. Ga naar www.cnvvakmensen.nl/sluit-je-aan/ en word lid!

Ben je al lid neem dan contact op met je onderhandelaar en word eventueel kaderlid. Interesse! Stuur een e-mail naar onderstaand e-mailadres.
Je weet mij te vinden bij vragen of opmerkingen!

Fadua Toufik
Bestuurder CNV
M: 06 1020 8590
E: f.toufik@cnv.nl

Downloads