Veel winst maar mager loonbod DHL Parcel

CNV Vakmensen onderhandelt al enkele maanden over een nieuwe cao bij DHL Parcel. In deze brief informeren we je over de uitkomsten van de 4e onderhandelingsronde. Het loonbod van DHL Parcel is volstrekt onvoldoende, er moet geld bij!

Financiële situatie DHL
DHL boekt klinkende resultaten in het eerste kwartaal 2020. Alle 5 divisies worldwide zijn winstgevend, ondanks de coronacrisis. Er is ook vertrouwen naar de toekomst. DHL Duitsland geeft toestemming aan NL om voor miljoenen te investeren in 2 nieuwe terminals en de verwachting is dat online bestellen het nieuwe normaal wordt. Zo maar een greep uit de berichten uit de media en de communicatie van DHL zelf van vorige week. Een prima uitgangspunt dus voor een goede cao voor de werknemers van DHL Parcel.

cao onderhandelingen DHL Parcel
DHL Parcel zegt de werknemers te waarderen en ook een fair loonbod te willen doen. DHL Parcel  komt met het volgende voorstel voor de nieuwe cao:
* Flexibel roosteren 4 x 9 kan alleen met contractaanpassing en kan niet gerealiseerd worden met aanvulling tot 40 uur met   vrije dagen uit de cao à la carte.
* Zelfroosteren door een nieuwe planningstool. Naar verwachting zal de planningstool de huidige problemen rondom roosteren en verlof ondervangen. DHL wil een referteperiode van 4 weken afspreken en het zelfroosteren moet budget neutraal zijn.
* Verruiming van de venstertijden waarin de dienstroosters moeten vallen.
*Eerder met pensioen door sparen van bovenwettelijke verlofdagen. DHL wil kijken naar deze oplossing om eerder met pensioen gaan mogelijk te maken.

DHL Parcel doet een loonbod onder de voorwaarde dat:
* De betaling van de ORT na 6.00 uur aansluitend aan de nachtdienst stopt om 8.00 uur. Tenzij het een dienst is die start vanaf 4.00 of 5.00 uur.  DHL vindt dat geen nachtdienst en dus is de ORT niet van toepassing.
* De ORT voor zondag gaat van 150 % naar 50 %
* De overwerktoeslag voor feestdagen, nationale feestdag niet zijnde een zondag, gaat van 200 % naar 100 %.
* De ORT van 18.00 – 20.00 uur komt te vervallen.

Een loonsverhoging van 2,5 % per 1 juli 2020 voor rijdend en niet rijdend personeel.
Per 1 april 2021 wordt het maximum van de loonschalen 5 en 6 voor rijdend personeel met 3 % verhoogd. Dit biedt de mogelijkheid dat rijdend personeel na de volgende beoordelingsronde in april 2021 een extra verhoging krijgen.
DHL Parcel wil een cao van 3 jaar van 1-1-2020 tot 1-1-2023.

Loonbod is onvoldoende, er moet geld bij!
CNV en FNV hebben de werkgever direct laten weten dat dit loonbod natuurlijk bij lange na niet voldoende is. De cao is al vanaf 1 januari verlopen en we zijn nu al 5 maanden verder. De looneis van CNV Vakmensen is een stijging van 5,6 % met ingang van 1-1-2020. CNV wil de prijscompensatie (nu 2,6%) en een echte loonstijging van 3% per jaar.
Het gaat goed met DHL en de leden van de vakbonden CNV en FNV willen daarom een stevige loonsverhoging. En dat leeft breed onder de DHL medewerkers in de loods, bij de supervisors, op kantoor en bij de chauffeurs. De afgelopen maanden zijn ‘booming’ en naar verwachting zal dit zo blijven. Ook de uitzendkrachten profiteren van een fatsoenlijke loonsverhoging bij DHL Parcel!
Bovendien valt het vervoer onder de vitale processen. Alle werknemers van en bij DHL Parcel zorgden er voor dat NL bevoorraad werd tijdens de lock down, ondanks dat er de eerste tijd veel onduidelijk was over de veiligheid voor de gezondheid.De waardering voor jou en je collega’s zien wij nog niet terug in de voorstellen van DHL Parcel.
Wat kan jij daar aan doen?

Maak je collega lid! Samen staan we sterk voor een goede cao.
Stuur deze mail door naar je collega’s en vraag of ze ook lid worden van het CNV, de vakbond voor vakmensen. Hoe meer leden we hebben, hoe groter onze invloed bij de cao onderhandelingen. De kosten van het lidmaatschap van het CNV is gebaseerd op solidariteit en afhankelijk van je inkomen. De eerste 6 maanden krijg je 50% korting en is inclusief gratis rechtshulp Meer informatie? Klik hier of ga naar www.cnvvakmensen.nl/lidworden

Het volgende cao overleg is op 4 juni.

De onderhandelingsdelegatie bestaat uit
Marien Beemer en Matthias Voerman, CNV kaderleden
Tjitze van Rijssel, bestuurder CNV Vervoer en Logistiek.