De cao DHL Logistics wordt cao DGFF*
Hoewel de nieuwe naam voor de cao nog niet is vastgesteld, is het zeker dat DHL Freight en DHL Global Forwarding zich niet meer gelukkig voelden in de cao Logistics. De aanleiding om zonder DHL Supply Chain verder te gaan. Na de nodige informele overleggen is besloten de cao te splitsen, dat betekent dat er voor Freight en Global Forwarding (en Gerlach) een eigen cao wordt afgesproken. Om de cao van toepassing te maken op de bestaande arbeidsovereenkomsten, is het noodzakelijk dat alle medewerkers instemmen met de nieuwe cao als arbeidsvoorwaarde, DHL wil dit bewerkstelligen door alle medewerkers te laten tekenen voor de toepasselijkheid van de nieuwe cao.
'Kopen of slopen?'
De cao Logistics moet worden verbouwd tot een nieuwe cao DGFF. Hier ontstaat de associatie met het TV programma. Verbouwen kost geld. In de vorige nieuwsbrief hebben wij onze 'verbouwplannen' gepresenteerd, het voorstel van DHL hebben wij op 20 januari doorgenomen tijdens het eerste overleg. Na het eerste overleg hebben we als cao delegatie de plannen van DHL goed bestudeerd en gekeken of wij daar mee verder zouden kunnen. Zoals vermeld, werden we niet meteen enthousiast over de voorstellen. Na bestudering zijn we nog steeds niet enthousiast, maar we zien wel wat aanknopingspunten. De belangrijkste vraag die nog beantwoord moest worden, was het budget: welke middelen stelt DHL beschikbaar om de cao Logistics te verbouwen tot een nieuwe cao DGFF waar iedereen zich weer gelukkig voelt?
Verbouwen is meer dan alleen behangen!
3,25%, daar mogen we het mee doen. Of eigenlijk 2,50% en misschien nog een beetje. Voor dit budget kunnen we de cao Logistics met de beste wil van de wereld niet verbouwen tot een nieuwe cao DGFF. Om in termen van het TV programma te blijven: verbouwen is meer dan alleen een nieuw behangetje plakken! Dat is de nasmaak die we aan het overleg van 5 februari hebben overgehouden, te meer omdat DHL wel voorstelt een aantal bestaande afspraken te versoberen. Niks koopkrachtreparatie, niks koopkrachtverbetering. Laat staan dat van de andere voorstellen nog iets terecht gaat komen als we hier mee verder moeten. Voor CNV dan ook reden om DHL te verzoeken om nog eens goed na te denken over het beschikbare budget.
Plannen bijstellen?
Het volgende overleg staat gepland op donderdag 20 februari. We hebben met elkaar afgesproken dat DHL nog eens goed gaat nadenken over het beschikbare budget en als CNV delegatie gaan wij nog eens goed kijken naar onze voorstellen. Niet om de voorstellen af te zwakken of te laten vervallen, maar om te zien hoe we de plannen zo voordelig en efficiënt mogelijk kunnen realiseren. Dit met de wetenschap dat een loonsverhoging om de koopkracht op peil te brengen simpelweg geld kost en niet (veel) goedkoper kan. Wij hebben er alle vertrouwen in dat DHL 20 februari met een meer realistisch bod komt, zodat we alsnog constructief en serieus kunnen onderhandelen over een goede nieuwe cao.
Sluit je aan voor een beter resultaat
We gaan het vervolgoverleg met vertrouwen tegemoet, maar we verwachten nog wel de nodige perikelen. Zoals het veelal gaat met het maken van keuzes: hoe meer mensen een plan steunen, hoe groter de kans dat juist dat plan wordt uitgevoerd. Sluit je daarom aan bij CNV om de plannen te steunen en DHL er van te overtuigen dat de plannen van CNV noodzakelijk zijn om ook de medewerkers van DHL Freight, Gerlach en DHL Global Forwarding zich weer 'gelukkig' te voelen met de cao. Deel je mening op de cao pagina en laat je stem horen!
Mede namens de cao onderhandelingsdelegatie
Edwin Meijer
bestuurder CNV
T. 06 230 653 95 (ook Whatsapp)
E. e.meijer@cnv.nl