cao GGI | CNV heeft voorstellen voor nieuwe cao gedeeld met werkgevers

CNV heeft de werkgevers in de GGI-sector voorstellen gedaan voor een nieuwe cao. De huidige cao loopt aan het einde van het jaar af. Het zou mooi zijn om dan een nieuwe cao te hebben. Later deze week beginnen de cao onderhandelingen.

Proces en inhoud voorstellen

Op donderdag 17 oktober start het overleg over een nieuwe cao GGI.  Nu presenteren we de voorstelen aan de werkgevers, maar jij hebt een stevige vinger in de pap gehad om tot deze voorstellen te komen. In de afgelopen zomer heb je via een uitgebreide enquete de mogelijkheid gehad om  je input te leveren. Zowel leden als niet-leden hebben mij voorzien van input. OP basis van de uitkomsten van de enquete, het arbeidsvoorwaardenbeleid 2025 van het CNV en de opbrengsten uit diverse gesprekken hebben geleid tot deze voorstellenbrief. Vervolgens heeft de cao-commissie deze voorstellen inhodelijk besproken en vervolgens vastgesteld. De definitieve voorstellenbrief hebben we eind vorige week gedeeld met Cumela.

De belangrijkste voorstellen geef ik hieronder weer:

• een loonsverhoging van 5% per 1 januari 2025.
  • een uitbreiding van de reiskostenregeling voor werknemers die met de fiets naar hun werk gaan.
  • duidelijke afspraken over het gebruik van tijdelijke contracten, waarbij onze insteek is dat het normaal moet zijn om bij normaal functioneren na een jaar een vast contract te krijgen.
  • wij willen duidelijkere afspraken maken over de uitbetaling van overuren.

De hele voorstellenbrief van het CNV kun je hieronder lezen

Onderhandelingen

Morgen starten wij met de onderhandelingen. Op 14 november staat het tweede overleg gepland en op 27 november het derde overleg. Na elk overleg zal in, in afstemming met de cao-commissie, een nieuwsbrief maken en met jullie delen.

Praat mee via de speciale CNV-appgroep

Omdat we het belangrijk vinden dat jij je stem laat horen, hebben we vanuit CNV een speciale appgroep ontwikkeld.

In deze appgroep gaan we met elkaar in gesprek over wat jij belangrijk vindt in de sector en delen we nieuwtjes en wetenswaardigheden over de cao.
Via de bijgaande link kun je zonder al te veel moeite binnenkomen: https://chat.whatsapp.com/Bfbc9okLsPD42Vrc1adksA.

Nodig van harte je collega uit voor deze groep en ga in gesprek met vakgenoten.

Online cao

Op de cao-pagina kun je het hele traject op de voet volgen en ook actief meepraten. Reageren op nieuwsbrieven of op anderen en je vraag stellen. Het laatste nieuws over de onderhandelingen ontvang jij ook per mail, maar kun je hier altijd vinden. Ga naar de cao-pagina: Cao Groen, Grond en Infrastructuur | CNV

Betrek je collega

Als vakbond kunnen we geen boodschappen voor je doen, je auto voltanken of je energierekening betalen. We kunnen wél een goede cao voor je afsluiten. De belangrijkste taak van vakbonden is het maken van afspraken over werk en inkomen namens de leden. Maar die goede cao komt er niet zomaar. Zonder leden is het moeilijk om goede afspraken te maken. Met elk nieuw CNV-lid worden we sterker en zijn we meer representatief bij je werkgever. Dit is de kern van ons werk, ook binnen de GGI.
Voor jullie collega's die nog geen lid zijn, hebben we daarom een aantrekkelijk aanbod. Tijdelijk betalen nieuwe leden voor de eerste 6 maanden €24 voor het lidmaatschap. Als jij als lid een nieuw lid aanbrengt, krijg jij van ons een cadeaubon van €20. Voor meer informatie over onze campagne en hoe je je collega kunt inschrijven als lid, klik HIER.

Ontvang je deze nieuwsbrief per post, dan vind je deze informatie op www.cnv.nl/werf-een-lid/

En verder...

De komende tijd zal ik je vaker bijpraten over de sector, de cao en over de voortgang. Als je nu al vragen of opmerkingen hebt, neem dan gerust contant met mij op. Ik kom graag in contact met je.

Niels Rook
Bestuurder CNV