Ziekmelden: zo doe je dat
Als je ziek bent, is het belangrijk om je direct ziek te melden bij de juiste persoon. Meestal is dit je werkgever of leidinggevende. De regels over ziekmelding staan vaak in je cao, arbeidsovereenkomst of bedrijfsreglement. Je werkgever mag niet vragen naar je medische situatie. Je bent dus niet verplicht om informatie over je gezondheid te delen, ook niet met een casemanager of verzuimbedrijf. Wat je werkgever wel mag vragen, is de status van lopende projecten en een inschatting van de duur van je afwezigheid.
Arbodienst of zelfstandige bedrijfsarts
Binnen de eerste week van je ziekteperiode zal je werkgever je aanmelden bij de arbodienst of een zelfstandig bedrijfsarts waarmee zij een contract hebben. Je werkgever mag je vragen om naar de bedrijfsarts te gaan. Het is belangrijk om te weten dat de bedrijfsarts geen medische informatie met je werkgever mag delen. De bedrijfsarts kan wel beoordelen of je ziek bent, een inschatting maken van de duur van je ziekte, bepalen welke taken je nog kunt uitvoeren en advies geven aan je werkgever hoe zij jou kunnen ondersteunen. Is de reden van je uitval werk gerelateerd? Dan is het goed om dit te bespreken met de bedrijfsarts. Samen kunnen jullie zoeken naar een geschikte oplossing.