Grote invloed op de sector Zorg & Welzijn
Veel reacties in de enquête komen overeen met ervaringen zoals die bekend zijn uit de media. Corona heeft een grote invloed op de sector Zorg & Welzijn: op het werk (93%) en werkplezier (70%). Velen (80%) ervaarden een verhoging van de werkdruk en bijna net zoveel hadden het idee een hogere piekbelasting te hebben (70%). Meer dan 40% heeft met agressie te maken gekregen en ruim 75% ervaarde een afname in het contact met collega’s en vond dit onprettig. Geen rooskleurig beeld dus. Al zijn er ook positieve ervaringen gemeld, zoals het kunnen bijstaan van cliënten en patiënten met ernstig ziekteverloop. Ook is er dankbaarheid ervaren, zijn er mooie gesprekken gevoerd en kreeg persoonlijke aandacht in deze periode meer betekenis. Het applaus dat er aanvankelijk was, werd ook gewaardeerd.
Financiële waardering blijft uit
De waardering is echter nog niet in financiële zin gebleken, ondanks alles. Het applaus is verstomd, terwijl het werk en langdurigheid ervan steeds zwaarder is geworden ten opzichte van het niveau van voor de crisis. En dat was al zwaar, wordt er gemeld.
Ondersteuning vanuit CNV
Opvallend is dat velen aangegeven dat ze ondersteuning van CNV niet direct verwachten (45%). Daarentegen hebben velen aangegeven dat informatie, middelen, faciliteiten, leiders en managers worden gemist wat betreft eventuele ondersteuning. Leden stellen dan ook de vraag of hieraan aandacht kan worden besteed. Toch werd in de enquête ook door een groot deel aangegeven dat er wel behoefte is aan ondersteuning vanuit CNV. Dit betreft vooral praktische handvatten, een luisterend oor en hulp bij het omgaan met mentale vraagstukken. Tot slot is er opvallend veel gereageerd op de open vragen. Daar zijn wij heel blij mee!
Omstandigheden die veel teweegbrachten
Hieronder lees je over de meest voorkomende punten op de open vraag: ‘Welke problemen kwam je tijdens corona tegen?’ Bij deze vraag werd aangegeven dat het niet echt “problemen” zijn, maar meer omstandigheden die veel teweegbrachten.
- Emotionele belasting: Naast het toegenomen aantal (zwaar) zieken en overlijden van mensen is eenzaamheid van cliënten veelvuldig genoemd. Quarantaine van bewoners valt zwaar en leidt tot vervreemding, angst, verdriet, boosheid en agressie. Ook leidt het tot boosheid en agressie van familieleden van de cliënten. Dagbesteding en huisbezoeken stopten. Naast de maatregelen, vraagt ook dit om veel uitleg en begeleiding. En ook het testen van bewoners vraagt veel. Met name als het gaat om mensen met een verstandelijke beperking of psychische problemen. Uitleg wordt moeilijk bevat of opgenomen. De emotionele belasting die dit geeft wordt steeds zwaarder voor medewerkers.
- Beschermen en faciliteren van medewerkers: Er is veel bezorgdheid over de veiligheid van medewerkers. Het opschalen van maatregelen draagt niet bij aan de bescherming. Medewerkers, ook in de thuiszorg, voelen zich slecht gefaciliteerd en er wordt veel van hen verlangd. Overwerk, geen vakantie, onderbezetting. Er missen richtlijnen, duidelijke instructies en afstemming. Er is veel extra werk en regelingen dienen uitgevoerd te worden. Maar wie beschermt in de tussentijd de medewerkers?
- Fysieke uitputting: Hoge piekbelasting, zwaar werk, veel zieke collega’s, steeds minder waardering, overbelasting (mantel)zorg, onvoldoende PGB, te weinig collega’s, extra schoonmaakwerk, besmetting op het werk. Medewerkers geven aan dat de fysieke belasting (te) zwaar is.
- Zelfbeschikkingsrecht: Er is veel discussie en onenigheid over wat gedaan en gelaten dient te worden. Uitstel van operaties valt hier ook onder. Het al dan niet vaccineren maakt ook veel los. Er is behoefte aan gesprek hierover. Bij wie kunnen cliënten, patiënten, familieleden, bewoners en medewerkers terecht?
Een overzicht van de activiteiten die wij als CNV op basis van genoemde punten ontwikkelen, volgt later. Hierbij gaan we ook enkele aanbevelingen doen voor werkgevers die hun medewerkers graag willen behouden.