Behalve meegaan met de tijd waarin technologie een rol speelt, zijn de afnemende aanwas op de zorgopleidingen en toenemende vergrijzing oorzaken voor het zoeken naar andere oplossingen dan alleen het werven van nieuw zorgpersoneel. Die worden in technologie gevonden. Een nieuwe manier van werken vraagt ook wat van het (toekomstige) personeel.
Centrale punt
ROC Mondriaan in Den Haag, Delft, Leiden en Westland, waar alle mbo-zorg- en welzijnsopleidingen worden gegeven, besteedt expliciet aandacht aan het omgaan met technologie in de zorg. Deze lessen worden altijd in een combinatie van praktijk/stage gegeven. ‘Het is belangrijk dat de studenten dat wat zij leren direct terugzien in de praktijk en zo kunnen ervaren hoe de zorgtechnologie werkt en wat het oplevert’, zegt Flora van Eck, onderwijsdirecteur Scholen voor Zorg & Welzijn Mondriaan. Studenten gaan voor de lessen zorgtechnologie naar de instellingen toe, andersom komen medewerkers uit instellingen ook naar school. Daarvoor heeft ROC Mondriaan in Den Haag sinds een jaar het Centrum voor Innovatief Vakmanschap (CIV) in gebruik. Van 2015 tot vorig jaar werd hier volop aan gebouwd. ‘Zoiets maak je niet op een namiddagje in een achterkamer’, duidt Van Eck. ‘Vormgeving van de les, een vernieuwend concept, is cruciaal. Ook moet je partners hebben en partijen die willen investeren in het onderwijs en de innovaties.’
Sylvia Dolkemade is de programmamanager van het centrum waarin 23 regionale (zorg)partners samenwerken in het leernetwerk. ‘Binnen Haaglanden bestaan veel kleine initiatieven, daarnaast willen gemeenten meer technologie in en via de thuiszorg, maar regie ontbrak. Wij zijn het centrale punt in de regio waar instellingen van elkaar kunnen leren en van elkaar weten wat ze doen’, legt ze uit.