Zorgmedewerkers willen meer invloed

Uitkomsten enquête Professionele Zeggenschap laten zien dat onderwerp leeft

Veel medewerkers in zorg en welzijn willen meer invloed op zaken zoals werkroosters, taakverdeling en beslissingen die de kwaliteit van zorg beïnvloeden. Dat blijkt uit een onlangs gehouden enquête onder CNV-leden over professionele zeggenschap op de werkvloer. De enquête is 1350 keer ingevuld, een bewijs dat het onderwerp leeft.

Bijna de helft van de ondervraagden voelt zich nu onvoldoende betrokken bij beslissingen op het werk, en veel mensen vinden dat er te weinig tijd en ruimte is om actief mee te denken over verbeteringen.

Betere communicatie met management

Wat opvalt is dat er behoefte is aan betere communicatie en samenwerking tussen management en medewerkers. Ondervraagden geven ook aan dat zij meer willen weten over wat er in de cao is geregeld over inspraak en zeggenschap.

De uitgebreide analyse van de resultaten kun je hieronder teruglezen.

CNV neemt de opmerkingen serieus en gaat aan de slag om de professionele zeggenschap van medewerkers te vergroten. Denk aan het (nog beter) opnemen van zeggenschap in cao's, het bieden van trainingen om vaardiger te worden en het vergroten van kennis over het belang van zeggenschap bij de medezeggenschapsorganen, besturen en leidinggevenden. Samen kunnen we werken aan een cultuur waarin iedereen zich gehoord voelt.

Klankbordgroep

Heb je belangstelling om deel te nemen aan een klankbordgroep over het thema professionele zeggenschap? Mail dan naar professionelezeggenschap@cnv.nl

We zijn voornemens in 2025 ieder kwartaal een keer online bij elkaar te komen gedurende 1-1,5 uur.