Waarom is het zo belangrijk dat zaken goed geregeld zijn in de kinderopvang?
Door de vaardigheden die nodig zijn voor de toekomst, neemt de waarde van voorschoolse voorzieningen, zoals de kinderopvang, steeds meer toe. Juist in deze vroege fase leggen kinderen het fundament voor hun verdere ontwikkeling. Daarbij is investering in de kinderopvangsector hoognodig vanwege de hoge personeelstekorten. In maar liefst 92 procent van de gevallen ervaren organisaties die dagopvang aanbieden een wachtlijst. De tekorten zijn structureel en nemen toe. De aantrekkelijkheid van de kinderopvangsector moet nodig verbeteren.
Over welke onderwerpen delen wij in onze brief ons standpunt?
1 Verlenging maatregel beroepskrachten in opleiding, groepshulpen en nieuwkomers: Faciliteer de voorwaarden die nodig zijn om voorgestelde maatregelen daadwerkelijk uit te voeren.
Veel pedagogisch professionals geven aan dat de inzet van beroepskrachten in opleiding de werkdruk verhoogt, wat zorgen oproept over mogelijke negatieve effecten op de lange termijn. Want deze collega’s in opleiding vragen wel een begeleidende rol van hun ‘volleerde’ collega’s die ook meer team(mentor)taken moeten uitvoeren, zonder passende facilitering. Een zelfde zorg betreft ‘groepshulpen’, waar het ministerie van SZW in wil faciliteren. SZW geeft ook aan dat nieuwkomers (statushouders en Oekraïense ontheemden) een belangrijke bijdrage kunnen leveren als onbenut potentieel voor de kinderopvangsector. Maar ook deze nieuwe collega’s vereisen ondersteuning en begeleiding. Want anders bestaat het risico dat de werkdruk voor ervaren medewerkers aanzienlijk toeneemt, met mogelijke gevolgen van overbelasting, ziekteverzuim of zelfs vertrek uit de sector. Dit zou niet alleen het beoogde doel van het verminderen van personeelstekorten tenietdoen, maar ook de kwaliteit van de kinderopvang in gevaar brengen. Bovendien staat het in schril contrast met de deze week aangenomen motie om leraren zelfs ná hun initiële opleiding nog ondersteunen te bieden.
2 Plus kinderen: Werk samen aan een sectorbrede aanpak om adequate ondersteuning te waarborgen voor kinderen met extra ondersteuningsbehoeften.
In de kinderopvang zien we, door druk in de keten, een groeiend aantal kinderen (en gezinnen) met extra behoeften en ondersteuningsvragen. Het is noodzakelijk dat pedagogisch professionals op korte termijn worden voorzien van de nodige kennis, vaardigheden en tools om effectief te reageren op de uitdagingen die deze kinderen bieden en om in te spelen op hun specifieke behoeften. Met de juiste training kunnen medewerkers beter inspelen op diverse situaties, wat resulteert in een optimalere zorg voor deze kinderen.
3 Zeggenschap voor pedagogisch professionals: Stimuleer professionele zeggenschap in de kinderopvang door medewerkers actief te betrekken bij besluitvormingsprocessen en verbeteringen op het gebied van werkdruk, beloning en doorgroeimogelijkheden.
Uit onderzoek blijkt dat pedagogisch medewerkers meer zeggenschap willen over diverse aspecten van hun werk, zoals de kwaliteit van de opvang en het ontwikkelen van beleid. Hoewel de focus vaak ligt op de belangen van ouders en de kwaliteit van de opvang, zijn het uiteindelijk de medewerkers die de veranderingen moeten uitvoeren. Bij de huidige veranderingen, zoals het financieringsstelsel, zien we vanuit CNV dat het perspectief van medewerkers meer aandacht zou mogen krijgen.
4 De taaleis en behoud van ervaren professionals: Zorg ervoor dat ervaren professionals in de kinderopvang, die niet aan de taaleis kunnen voldoen, behouden blijven.
Tot slot vragen we aandacht voor de taaleis. De verwachting is dat er een groep ervaren pedagogisch professionals zal zijn die goed functioneert, niet de taaleis bezit en buiten de gemaakte versoepelingen valt. Deze professionals hebben jarenlange ervaring en expertise in de kinderopvang, en het kan, gezien alle tekorten en vacatures, niet bestaan dat deze mensen ontslagen zullen worden.