Wat we zien en horen
Medewerkers in zorg en welzijn hebben vaak te maken met een hoge werkdruk. Er wordt grote
flexibiliteit van hen verwacht. Er is sprake van een gebrek aan zeggenschap. Er wordt over
medewerkers beslist, niet mét hen. Dit alles heeft een negatieve impact op het werkplezier. We zien
een vicieuze cirkel ontstaan: medewerkers verlaten de sector, de overgebleven medewerkers
ervaren meer werkdruk en vallen sneller uit. Dit alles lossen we niet in een keer op. Maar met het
vergroten van zeggenschap zetten we wel een positieve verandering in gang!
Waar wij ons hard voor maken
Zeggenschap kent twee kanten: zeggenschap krijgen en zeggenschap nemen. Zeggenschap krijgen
gaat over het gefaciliteerd worden om als medewerker inspraak te hebben over beleids- en
organisatieontwikkelingen die een belangrijke invloed hebben op de inrichting en uitvoering van je
werk. Daarbij is een aantal zaken van belang: denk daarbij aan zeggenschapsstructuren in
organisaties, aan cao’s, etc. Kijk maar eens naar de cao VVT (Hoofdstuk 8) of naar de cao
Gehandicaptenzorg (artikel 13.4).
Zeggenschap nemen gaat over het je als medewerker daadwerkelijk uitspreken over beleids- en
organisatieontwikkelingen die een belangrijke invloed hebben op de inrichting en uitvoering van je
werk. Daarbij is een aantal zaken van belang: denk bijvoorbeeld aan gespreksvaardigheden om je uit
te kunnen spreken, aan kennis over relevante onderwerpen of aan ondersteuning van je direct
leidinggevende.
Het némen van zeggenschap is iets dat je kunt leren en waar je vaardiger in kunt worden. Dat hoef je
niet alleen te doen. Wij kunnen je daarbij helpen. Bijvoorbeeld met:
· Dialoogsessies
· Training Zeg het
· Training van werkdruk naar werkgeluk
· Training Hoe beoordeel en adviseer je
· Training Contact met je achterban.
Kijk voor meer informatie hierover onder het tabje Academie bovenaan deze pagina of de laatste veelgestelde vraag met antwoord onderaan deze pagina.